Gryning

onsdag 22 juni 2011

Tur, otur och retur med tur - del 2

Jag skulle bo vid en å som heter Guttan. Där finns två rastkojor. Vid den första stannade jag, gick in och konstaterade att inredningen fanns kvar och väggarna klottersanerats. Till och med färdigkluven ved fanns det att börja elda i kaminen med. Elda hade jag inte tänkt men skulle jag komma att behöva torka kläder var det gott att veta att möjligheten fanns.

Jag åt den sallad jag köpt och insåg att nästa morgon skulle jag ha endast smörgås att stå mig på. De var kanske inte tillräckligt eftersom det skulle bli många timmars vandring innan det var dags för fisket. Tar energin slut tar grinigheten och okoncentrationen vid och så ville jag inte ha det.

Att fara till Idre och fiska är något jag planerar långt i förväg och jag hade likt idrottsstjärnor affirmerat varje fisketur. Varje tur utgick från ett hyrt rum i Idre. Nu hade det rummet prisat ut sig ur marknaden och jag känt mig tvingad att välja ett mindre bekvämt alternativ. Det hade först sänkt motivationen med minst 25% men nu var den i stigande och jag skulle göra ordning fiskespöet och dra upp en bra fisk att ha till frukost.

Mitt speciella metspö kan enklast beskrivas som ett fyra meter långt haspelspö. Jag kan på så vis nå långt ut och jag kan låta flötet driva med strömmen långt bort. Det är ett effektivt sätt att fiska och brukar ge resultat. Så blev det även denna gång.

Med spöet färdigt för fiske trasslade jag mig fram till stranden och kastade ut. Något krånglade. Det visade sig att linan fastnade under spolen på haspelrullen. Varje kast hände det och jag kunde inte förhindra trasslet men avhjälpa efter det inträffat. Detta var ett stort irritationsmoment! Det går inte att fiska med behållning om man är irriterad.

Jag återvände till bilen. En ny taktik hade under tiden tagit form. Jag skulle inte kasta ut utan endast släppa ut flöte och resten i strömmen och låta den få föra masken dit den ville. Då hade jag samtidigt rätt bra koll på hur linan gled av spolen.

Första försöket gav en liten harr i strömmingsstorlek. Harren fick sin frihet åter. Något senare tog en ännu mindre öring masken och även öringen simmar kvar i ån, en erfarenhet rikare.

Det kom folk och ville åt stugan. Jag ville inte ha sällskap! Jag insåg att det var ett irritationsmoment jag inte kunde undvika. Skulle vädret bli bättre skulle fler fiskare och vandrare komma. Så ville jag inte ha det! Jag packade hop mina saker, bytte till reskläderna och for därifrån.

Badaren sa...

Jaha... så kan det gå när inte... ja du vet.

Men... Du hade väl i alla fall tur med vädret?

Lennart sa...

Det är typiskt. Folk i varenda buske, när man inte vill det.

*väntar på fortsättningen*

Libra på blogspot sa...

Hoppas det löste sig med boende och allt.
Att du inte traskar runt i buskarna utan både fiskelycka och en skön säng att sova i.
Ser fram mot fortsättningen. =)

Mingla sa...

Hmm.. Det kryllar av turister kan jag tro och jag förstår dig i massor.. Jag hade också åkt..

Ha en fin dag nu..

Så synd, men när man vill vara ensam vill man inte trängas.
Skrev jag idag.

BeBest sa...

Jag fick ju tillfälle att fiska och jag fick ju fisk också och att åka upp och tillbaka samma dag har jag gjort förr så jag klagade inte när jag satte mig i bilen och gav mig av. Konstaterade bara att det hade kostat mycket att få litet.

Ullis sa...

Attans då...Vilket snöpligt fiskafänge :-(. Fast jag gillar att läsa dina berättelser Börje,jag är liksom med dig när du berättar..Det känns verkligen som det..

*Extra goa välkommen tillbaka kramar*

BeBest sa...

Hur mycket man än planerar och gör sig förberedd, har slumpen övertaget och slår till när man minst vill det och när det gör mest skada. Jag kom nog undan rätt billigt ändå och kom dessutom hem med hel bil!

Va trist att det blev 'på dette viset'. Men det kan vara svårt att få en rast/övernattningsstuga för sig själv. Förstår dig för påtvingad gemenskap är inte kul. Hoppas att du tar tältet med dig nästa år. / Monika M

BeBest sa...

Den stugan jag var vid har ett rätt rymligt rum med plats för många sovande och det brukar komma fiskesällskap eller familjer och ta den några dagar i stöten. Det kom ett gäng medan jag försökte fiska så jag kände mig lite klämd och tyckte att det fick vara bra, som det var nu och tog min mask ur ån och for hem.

Badaren sa...

Mors.

Men Börje, har du aldrig provat att göra som man påstår ska funka alldeles utmärkt har jag hört - if you can't beat them, join them!?

BeBest sa...

Jag gör hellre som Pehr Gynt: Jag håller mig utanför!