Gryning

Gryning

tisdag 26 juni 2012

Midsommardagen efter ...


Min midsommarafton var den lugnaste i mannaminne. Tiden ägnades åt att stuva packningen igen och förbereda morgondagens avresa. Det föresvävade mig att jag kunde få en mer behaglig färd under midsommardagen än söndagen. Utanför mitt logi firade människor sommaren. Där hördes musik och stoj samt en del motormuller från bilar och ettriga mopeder.

Morgonen efter blev stillsam. Festen var över. En ny dag bankade på pannan. Grå moln låg över Idre. Jag hade timmar på mig att vänta in stunden då jag skulle återlämna nyckeln och tacka för mig. Allt var nu förberett och klart. Packningen låg i bilen. Endast maten fanns kvar i kylskåpet. 

Det var dags att känna av stämningen i byn dagen efter. Vid Idrebua härskade tomheten. Knappt att vinden orkade lyfta flaggorna.

Vid hembygdsgården stod midsommarstången ensam kvar sen var tagit sin och dragit därifrån. Fast helt ensam var inte stången. För två år sedan hade jag sett en ledbruten träbåt ligga på stranden intill kyrkan. Några dagar tidigare hade jag sökt men inte funnit den. Nu tror jag jag vet var den är. Det vilar trött och uttjänt uppe vid hembygdsgården och har blommor i sin last.

De flesta gräsmattorna och ängarna hade putsas och slagits av. Välordnat och tråkigt kan jag tycka men många vill ha det så. Efter en stund hittade jag dock dessa vackra styvmorsvioler.

Klockan närmade sig öppningsdags vid Idrefjällens Sport. Intill hembygdsgården hade en flagga hissats och fångat vinden. Nu fick den vinka av mig.

Hej då Idre! Med Fâlôsfuss och Hemlängtan i CD-spelaren for jag åter mot Katrineholm.

12 kommentarer:

Lennart sa...

Man kanske skulle lägga en båt på tomten vid kollo. I dessa hårda regntider vet man inte när man behöver en...

kanske en annan gång sa...

Aha det var där båten hamnade. Många firare hade nog pannbank dan efter och åtskilliga som ångrade vad de sagt och gjort, själv intog jag endast sparkling water eftersom jag stod för transporten till o från festligheten. Och det gjorde inte ett dugg ont:)

BeBest sa...

En uppblåsbar båt kan du ha nytta av! Du kan ha den som släpa och dra grejor i över gräset och du kan ha den som reservsäng och så går det nog att ha den som drivbänk och hundsäng. Endast fantasin sätter stopp för en uppblåsbar båts användning!

Märit i Mariehem sa...

Ja, det var fanns säkert många i Sverige, som önskade sig en tyst och stillsam Midsommardag! Fast hos oss som var runt 24 personer, såg jag bara en av de yngre, som hade ont under håret dagen efter. Vi som är litet mera erfarna hade trevligt på annat sätt. ;-)

BeBest sa...

Jag tror det är samma båt.

Det är viktigt att sköta vätskeintaget så balansen håller sig på rätt nivå. På vandringen till och från Valan drack jag inte tillräckliga mängder med resultat att jag fick kramp i benen under natten. Då var det bara att stapla sig upp och linka ut i köket och börja hinka i sig mera vatten!

Ibland behöver man lära sig självklara saker den svåra vägen!
:-)

BeBest sa...

Erfarenhet kommer inte utan uppoffringar! Vissa erfarenheter kan ta lång tid att banka in!
:D

Anonym sa...

Fint, och min landskapsblomma (Ångermanland) styvmorsviolen hann du få se också. / Monika

BeBest sa...

Som tur var hade de inte hunnit avverka den vallen men jag antar att den kommer att bli hö innan vintern.

framsnacka sa...

Helt underbara och inspirerande bilder från det vackra Idre, och en helskön berättelse serverad till det! Jag tackar och bockar!
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Allt gott till dig också!
Sedan 1990 har jag farit till Idre varje sommar för att fiska men lika mycket för att göra en slags pilgrimsvandring in i mig själv. Jag skrev om det här:
http://bebestblogg.blogspot.se/2012/02/ja-fiske-ar-en-livsstil.html

Mingla sa...

Det är så otroligt tyst när man är uppe tidigt på morgonen och känslan av att det är tystare än vanligt infinner sig när det har varit stökigt dagen innan..

Jag hoppas att det snart blir en till tur för dig till vackra Idre..

Ha en fin dag nu på alla vis.. =)

BeBest sa...

Om jag vore en mycket förmögen man skulle jag nog hyra in mig där uppe en längre tid varje sommar. Nu får det bli en kort vistelse istället och sen blir det upp till mig hur mycket glädje jag kan få ut av de få dygnen.

I år tycker jag att jag lyckades över förväntan med det! :-)

Ha en fin dag du också! Det blir SOOOOL idag!

Skicka en kommentar