Gryning

Gryning

söndag 24 juni 2012

Midsommarfiske i Idre


Resan till Idre gick lugnt och tryggt. Trafikrytmen var tämligen modest och det mest spännande inslaget var en älgko som flegmatiskt mumsade gräs intill vägen. Rum var bokat på Idrefjällens Sport. Det behövs ingen lyx att sova i, lyxen bjuder ju naturen på. Finns det en lagom bekväm säng, någonstans att göra sig ren och ett enkelt kök, så klarar åtminstone jag mig. Allt detta erbjuder Idrefjällens Sport till ett facilt pris. Där kan man även köpa fiskekort och all utrustning man kan tänkas behöva. För min del blev det förutom fiskekortet även en burk mask, en karta och en komplett metrev. Jag uppskattade verkligen det trevliga bemötandet jag fick i butiken.

Tidigt morgonen innan midsommaraftonen var jag rustad att ge mig ut. Jag hade dock under testfisket kvällen innan upptäckt en del brister som måste ordnas och därför blev jag tvungen att invänta butikernas öppnande och roade mig under tiden med att kalla runt i byn för att leta trevliga vyer. 

Det är rätt stillsamt i Idre klockan 7. En man ägnade sig åt att sopa rent på parkeringen framför samhällets nav Idrebua. Kanske tycker Coop att den också vill ha lite av äran i mitten men frågan är väl om inte macken är den som bäst håller hjulen igång. Jag fick den känslan att det var de tre ställena livet i Idre främst kretsade kring men en tidig solskensmorgon som denna var knappt hundrastarna vakna. Nåväl butikerna öppnade efter hand och jag handlade mat och skaffade ett superbt flöte med lina och krok hos min favoritleverantör.

Så bar det iväg. Jag skulle till gränslandet mot Norge. Vägen dit gick förbi en tjusig fontän.

Idrebygden har en å som nått världsrykte för sitt fina fiske. Det är Storån. Det är främst dess övre delar som ryktbarheten gäller. Det är ett fiske av högsta klass där uppe och de som ger sig till tåls och väntar till de får en chans att komma åt en plats bland de få som får fiska där per dag brukar vara nöjda med upplevelsen de fått. Det är ett exklusivt fiske för entusiaster och konnässörer och dit räknar jag mig inte. Storån möter vid Idre en annan å nämligen Sörälven och tillsammans rinner de ut i Idresjön. Strax innan sammanflödet som bildar sjön och fortsätter i Österdalälven korsar vägen Storån. En solig morgon är utsikten norrut från bron strålande!

Jag for vidare förbi flygplatsen upp mot Storsätern. Vid Vassbo mötte jag renar. Vägrenar måste man ha respekt för!

Så kom jag då fram till bilparkeringen där Kungsleden möter landsvägen in i Norge. Jag skulle nu följa leden någon timme och sedan vika av ned till Valan. Jag har gått här förr, senast 2010, och om det berättar jag här.

Vid Valdalsbygget fanns en nyfiken lavskrika.

Valdalsbygget är en säter dit man ännu buför djuren över sommaren. Det bör man som turist respektera och inte låta hundar eller barn i onödan skrämma djuren på bete i hage eller skog. Det är deras marker vi beträder och det anstår oss som gäster att uppföra oss höviskt i det land vi färdas genom. Några djur såg jag inte till men de kommer nog dit efter midsommar.

Jag lämnade fäboden bakom mig och fortsatte över sanka ängar mot Kungsleden. Här skulle man nog kunna önska sig spänger men det är ju också en kostnadsfråga att anlägga och sen underhålla dem. Leden korsar små bäckar då och då. En av de vackrare rinner ner i den här lilla höljan.

För två år sedan hittade jag ett par rejäla älghorn på backen. Jag satte då upp dem i ett träd och de fanns fortfarande kvar där.

Så kom jag ner till mitt fiskeställe. Det har inget av Storåns exklusivitet över sig men det har en skönhet som jag suger åt mig av så mycket jag bara kan. En groda önskade mig välkommen och jag tackade och lovade att inte ta mer än jag behövde, om jag nu händelsevis skulle få den möjligheten.

Att vila med nykokt kaffe i muggen och vyerna över de norska fjällen på andra sidan gränsstängslet för ögonen är en kontemplativ njutning och ett sätt att sakta sjunka in i ett behagligt tillstånd där endast här och nu gäller.

Och visst är det så, det är här och nu det gäller! Finns det någon fisk att fånga? Finns där någon, som låter sig fångas? Det fanns fisk och de lät sig om än ytterst motspänstigt fångas och jag tog så det räckte till kvällsmat och frukost. Nästa dag var en annan dag och då skulle jag förhoppningsvis fånga min mat i ett annat vatten. 

Så återstod vandringen tillbaka. Sedan kl 5 på morgonen hade jag inte suttit någon längre stund än den dryga halvtimme då jag körde till parkeringen och det började kännas av nu. Vid raststugan vid Valdalsbygget kände jag att jag nog borde ta mig några minuters vila på bänken. Jag skulle nog ändå hinna tillbaka innan affären stängde.

Det var bara 2 km kvar till bilen men tänk så långa kilometrar kan bli om kroppen är tömd på energi och stigen stenig ... men jag hann!

16 kommentarer:

Mingla sa...

Vilka fantastiska bilder du har tagit..
När det gäller lyxen så har du alldeles rätt i att naturen brukar stå för den och det är den bästa lyx man kan få..

Härligt att det blev lite fisk och att tiden var bra..

Ta hand om dig nu i massor..

Lennart sa...

Det låter som att Du haft en fullt godkänd midsommarafton. Fina omgivningar och nåt trevligt att syssla med.

Och jag antar att Du fick med dig en del minnen att sätta tänderna i också...

kanske en annan gång sa...

Sköna naturupplevelser och fint väder och många fotomöjligeter, slår midsommarstångsdansen med häst..renlängder.

Ett rent nöje att läsa om din utflykt!

BeBest sa...

Tack Mingla!
Jag är helt nöjd med mina dagar där uppe. Kanske är det så att såväl jag som Idre behöver få återhämta oss efter årets möte. Vi ger och vi tar och nu behöver vi ta vara på vad vi fått och fylla på efter det vi gett. Innan juli är här har vi nog äter i gamla gängor igen. :-)

BeBest sa...

Om du bara visste så gott det smakade efter en dag som den här! Och sen sov jag men jag hade druckit för dåligt så jag hade krampkänningar i benen under natten. Det var allt annat än ett nöje men du vet hur det är, först har man skojigt och sen kommer efterräkningarna!
:D

BeBest sa...

Tack ska du ha!
Jag ser nu att jag inte hunnit ikapp med tideräkningen. Det blev fel dag angivet i inlägget men det är nu korrigerat. Det var dagen innan midsommarafton som jag for till Valan. Jag ber om ursäkt för det misstaget.

Jag kan dock säga att även midsommaraftonen blev minnesvärd och likaså midsommardagen.
:-)

kanske en annan gång sa...

Det är lugnt :)

BeBest sa...

Skönt! :)

Mingla sa...

Det regnar Börje........
Jösses vad jag tycker att det är trist när det är på det här viset.. Men dina bilder visar ju på att det finns annat väder så man får inte ge upp hoppet..

Ha en fin dag nu på alla vis..

BeBest sa...

Jo det är något vått som far i luften. Det är kanske inte idag man vill ge sig ut på långpromenader men man får göra annat istället. Folk brukar hitta bra sätt att bli vansinniga på ... Idag är det antagligen knökfullt i varuhusen! :)

Jag ska ha en fin dag. Jag hade hyrt bilen så att jag kunde ha den ända till idag men då jag såg hur vädret skulle bli lämnade jag igen den redan igår.Jag fick en rejäl skur över mig då men den var inget mot dagens regn. Nu kan jag sitta här och prata med katten och dricka kaffe medan jag ser hundrastarna ogilla läget där ute. Man måste ordna det för sig! Du skulle behöva en rastgård på 100 x 100m där du kunde släppa jyckarna och låta den springa skiten ur sig till det blir sol igen.
Jag har ett paraply någonstans i någon låda. Vill du ha det?

baraenbildavmig sa...

Jag blev alldeles stum av skönheten i den blåvita fjällbilden. Verkligen kontemplativt! Ser ut som om molnen har bestämt sig för att ta en simtur.

BeBest sa...

Just där, där ån gör en sväng, brukar jag börja mitt fiske. Det är ganska sankt där och på grundvattnet finns mängder av insekter för fisken att äta. Sen gör det ju inget att vattenspeglarna låter molnen få bada. Den platsen har jag en ständig längtan till.

Anonym sa...

En sån härlig midsommarhelg du har haft!! Massor av nyttig motion, god nyfångad fisk och så de vackraste vyer därtill. Din midsommar slog min med råge! Kul med älghornen du satte upp i trädet för 2 år sedan:), den älgen var inte liten heller. / Monika

BeBest sa...

Jag kan verkligen inte klaga! En bättre midsommar kan jag knappast få! Jag hade inte trott att hornen skulle finnas kvar men eftersom de var råttätna kanske ingen ville ha dem. De sitter nära Kungsleden men syns troligen inte från den.

Anonym sa...

Trevlig läsning det här när man är fiskesugen i vintermörkret!

Jonas G.

BeBest sa...

Tack Jonas! :)

Sommarsäsongen är över nu men klarar jag att genomlida vintern ska det väl åter bli ett par fina fiskedagar i Idre kring kommande års midsommar tänker jag. Den som lever får se.

Skicka en kommentar