Gryning

Gryning

måndag 25 juni 2012

Nästa dag av Midsommarfisket


Midsommaraftonen hade bäckmete på programmet. Vädret var soligt i Idre och troligen över stordelen av Dalarna. Det är så här vi har det här på midsomrarna, sa Mats Ingels på Radio Dalarna. Han vet det nog inte men den mannen är en viktig del av min Idre-resa. Jag lyssnar på hans trevliga röst medan jag väntar in nyheterna och dagens väderuppgifter.

Nu var jag på väg mot en liten bäck som heter Hisjöbrunnan. Vid Vassbo mötte jag åter de tre renarna från igår. De gjorde sig ingen brådska och varför ska man jäkta en midsommarafton medan solskenet flödar? Vägen är smal men kunde bli smalare och värre spårig och ha djupa hål som man ställt varnade ruskor i. Sista biten bestod av två hjulspår och en mittsträng, där det värsta buskaget snaggats av till en decimeter hög rotborste. Det fanns stenar och gropar och trasiga brotrummor samt fotsdjupa översvämningar. Såna vådliga äventyr i vildmarken brukar jag gärna ge mig ut på och fram kom jag och som synes även tillbaka precis som förra gången.

Längs bäcken går en stig upp till Hisjön. Stigen har använts till mer än vandring. Där har även timmer och massaved fraktats. De spåren finns kvar. I kanten av timmervägen hittade jag blommande lappljung.

Där flög även en liten brunorange fjäril. Den satte sig att posera på en ungtall. Det visade sig vara Frejas Pärlemorfjäril, Boloria freija.


Där fanns även gott om stenmurklor. Förr åt man såna men numera avråder Livsmedelsverket från att äta stenmurklor. Det går endast att få bort det mesta av giftet gyrometrin och återstoden är inte nyttig att få i sig. Det finns andra murklor att göra god sås på.

En bit ovanför ”Murkelbacken” har det funnits en skogskoja intill bäcken. På sankängen står fortfarande en gammal snöplog av bräder kvar. Ett kulturminne mitt ute i ödemarken.

Allt känns fridfullt. Moln har dragit in över den mest västra delen av Dalarna precis som man förutspått. Ute i gräset pågår ett drama med dödlig utgång för en jungfruslända.

En myrtrollslända, en hona, hade i tid varsnat faran och sökt sig till en tryggare plats.

Jag hade fortfarande långt kvar till Hisjön. Bäcken, som stillsamt slingrade sig runt träden på sankängen, kommer därifrån.

Högre upp finns branta partier och då forsar vattnet fram i skummande störtlopp och muntert brus.

Västerut, kanske 5 mil bort, syntes de högsta fjällen i området. Det är Sölen vid Rendalen i Norge.

Hisjöbrunnan har dock annat för sig. Den ska leta sig ner till en å vid namn Guttan. I bäckens översta delar rinner vattnet lugnare och det är på ställen liknande det här, som jag brukar ägna mig åt bäckmetet efter öring.

Vissa sträckor är för grunda för att hysa en bättre fisk men en och annan uppväxande öring kan hitta föda bland stenarna. Dem lämnar jag ifred.

Till slut är jag uppe vid sjön. Jag brukar börja fiskedagen med att göra en liten eld, koka kaffe och äta en smörgås men där jag tänkt söka skydd för vinden var det upptaget. Så jag avstod från brasan och kaffet. Istället letade jag upp en annan plats och på stående fot drack jag kaffevattnet som det var till smörgåsen.

Så började jag återtåget till bilen. Fisket gick trögt i början men jag fick efter många försök en öring i lovlig storlek. Min midsommar var räddad!

23 kommentarer:

Mingla sa...

Vilken resa...
Och nu håller jag med ännu mer om att naturen ger lyxen för det är otroligt vackert på dina bilder..

Jag kan tro att det blev en och annan fisk även denna dag.. Jag är tom ganska så säker.. ;)

baraenbildavmig sa...

Oj, här var det vackra bilder och lång promenad! Du hade god variation på din vandringsväg. Naturen är givmild ibland!

Libra sa...

Vilka vackra naturbilder!
Jag har aldrig sett blommande lappljung förut.
Verkligen vackert. =)

Boel sa...

Ja, det är verkligen som att traska efter dig på stigen. Var det ett trastbo du såg?

Lennart sa...

Jag säger det igen: Det finns mycket grejer i den där naturen. Och hemska saker händer det också...

BeBest sa...

Det blev en öring. Sen plockade jag en stor påse full av stenmurklor men det var ju så dumt det kunde vara, fast det förstod jag inte just då.
Visst är det en lyx att bara öppna bildörren och kliva ut i naturen med alla sinnen på vid gavel! Det är en bot mot svårmodet som heter duga!

BeBest sa...

Så lång promenad blev det väl inte egentligen men det är ju motlut upp så man kan kan passa på och stanna till och se sig om kring en stund och pusta ut emellan åt. Det finns ju så mycket vackert, spännande eller intressant som kan annars riskerar att gå miste om.

BeBest sa...

Jag vet inte heller om jag gjort det. Kanse har jag det men då inte förstått vad hade framför ögonen. Nu kunde kameran plocka dem och så var det upp till mig att ta reda på vad det kunde vara för snyggt jag fått med mig.

BeBest sa...

Jag vet inte. Fågeln påminde mest om en trädgårdssångare till färg och storlek men de brukar ju inte häcka i barrskog. Gransångare?

BeBest sa...

Naturen är hård! Äta eller ätas! Den här gången hann spindeln bita först.

Anonym sa...

Jättefint. Vad kan det vara för ägg i det boet tro? De ser ganska stora ut och ligger på marken nästan. / Monika

Boel sa...

Fast vi har gott om trädgårdssångare i vår granskog (blandat med lövträd förstås). Kolla trädgårdssångarbeskrivningen på wikipedia, verkar det inte likt?

BeBest sa...

Av de arter jag gissat på, är det trädgårdssångaren som bäst stämmer överens men habitatet skiljer en del ... fast det finns väl udda individer inom det släktet också ...
:-)

BeBest sa...

Jag vet inte. Fågeln var tyst vid boet medan jag tog bilder på äggen. Då jag riktade kameran mot den uppe i busken bakom mig flög den undan.
Färgteckningen påminde mycket om sångarnas med ryggen och vingarna som ett gråbrungrönt ”lock” och undersidan i en något ljusare beigegrön jämn ton utan att jag kunde se några ränder eller fläckar på huvud, bröst eller buk. Något egentligt ögonstreck såg jag alltså inte men det var en tydlig nyansskillnad som passerade från näbben via ögat och vidare ned mot vingroten och ryggen.
Storleken är svår att uppskatta men aningen större än lövsångare skulle jag vilja påstå.
Jag vill inte gå in i detalj på var eller hur boet var placerat utöver vad fotot visar men det innehöll bomaterial i form av mossor och renlavar och fanns en liten bit över marken så som sångare brukar bygga sina bon.

Märit i Mariehem sa...

Du verkar ha haft en midsommar med lika fint väder som vi fick i Jämtland!
Underbara bilder på insekterna. När man klickar upp dem syns varenda nyans! Skickligt fångat!

BeBest sa...

Insekterna hade stort tålamod med mig så jag knäppte bild på bild i hopp om att någon skulle bli bra. Faktum är att det flesta blev mest som töcken men de jag visar nu är jag mer än nöjd med!
:-)

Anonym sa...

Tack för den beskrivningen, så bra att den lät dig titta ordentligt i alla fall fast den inte ville fotograferas:).
Monika

BeBest sa...

Någon längre tid att stirra på den fick jag inte men jag kunde ju glutta lite i smyg medan jag ägnade mig åt att ställa in kameran. På så vis fick i alla fall en svag uppfattning om vilken fågel typ det kunde handla om och sen blev det att leta i böckerna och på webben.
:-)

framsnacka sa...

Vad härligt, och åter igen vilka jättefina bilder! Låter som en riktigt trevlig resa! Och jag tycker mycket om att fiska!
Glad att du delar med dig!
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Tack du!
Som vanligt har jag ställen som jag gärna tar foton på eller från därför att de har eller ger det lilla extra till bilderna. Ibland lyckas jag också få med det på fotot.

Allt gott till Dig också!

Anonym sa...

Trevlig läsning, fina bilder.

/Jonas G. Idre

BeBest sa...

Tack Jonas!
Vill du ha hela resan till din sida?

Anonym sa...

Ja tack!

Skicka en kommentar