Gryning

Gryning

onsdag 20 juni 2012

Nu är det fisketider


Jag har utverkat tillstånd att under några få dagar vara ledig från den eländiga och frustrerande fiskeabstinensen. Följaktligen ska jag göra en resa till en plats där jag kan ha möjlighet att åtminstone fiska och kanske få en egenfångad öring eller harr till mat. Det ser jag fram mot.

För er som vill tyda skriften och då även lönnrunorna kommer en nyckel här.


För er som går bet redan innan ni gör ett försök eller enbart vill maska lite kommer lösningen längre ner.


Rungubbens Tillkomst

Rungubben har en lång historia. Vi kan nog börja i 1950-talets slut hos två kända syskon och en världsmästare i politisk karikatyrteckning.
Astrid Lindgren hade en bror vid namn Gunnar. Han blev med tiden riksdagsman i 1:a kammaren för Bondeförbundet, sedermera Centerpariet. Även brodern ägde goda författartalanger och roade sig med att skriva årskrönikor om tillståndet i Sverige, riksdagen och annorstädes. Han förlade emellertid historien till vikingatid. Serien kallades Ur Gustav Mångvis Saga och varje enskilt år men även många personer och fenomen fick en särskild benämning. Tage Slingerskank var en betydande kämpe på den tiden. Fjärrsnackare, allmannalur och flimmerbilder var vanliga i pörtena och luftsprutteriet flög härs och tvärs. Dessa böcker illustrerades av Ewert Karlsson, EWK.
Jag är en fisketok. Första året familjen var på Idre Fjäll började jag leta fiskeställen. Jag fann en å, som kallas Valan. Voluspa, den gamla boken om asatro, brukar ju översättas med Völvans eller Valans spådom och då är vi åter i den tidiga vikingatiden.
1993 anordnade man en kurs för att lära ut flugfiske. Flugfiskets koryféer var inbjudna som lärare och stämningsförhöjare. Tecknaren EWK fiskade fluga till husbehov och hade sommarstuga i Idre. Han var med i ledarstaben. Jag tillhörde de i flugfisket okunniga men trots alla ledares tålmodiga insatser lärde jag mig inte kasttekniken. Däremot hade jag nöjet att få bisträcka EWK med några meter tafslina. En mycket värdfull linstump för mig. 
Hur sportfiske skall bedrivas för att vara moraliskt riktigt, har länge diskuterats bland utövarna. Jag ville skriva något kort på alitteration om min syn på sportfisket. Texten skulle inrymma en fiskesituation i vilken etiken skulle framgå mellan raderna.
Året efter skulle kursen åter hållas men då kunde jag inte vara med. Däremot hade jag börjat fundera över hur texten borde illustreras. Inspirerad av EWK:s gubbar i Gustav Mångvis Saga ritade jag en viking med flugspö. Texten gjordes i runskrift och lades i vattnet som ett glitter och sorl.  Bilden runt gubben slöts av bergskonturer, på samma vis som världen sluter sig runt en när man gått in i sitt fiske. Vattnet lät jag komma från fjällmassiven och sedan rinna vidare ut i en okänd värld.
Bergen i bakgrunden måste naturligtvis få säga något de också men för att göra det lite skojigare lät jag träden bli lönnrunor. Det finns ett system även i den galenskapen, även om varje träd har en individuell utformning. Stråna framför fiskaren är utförda som binderunor, vilket är ett tredje sätt att skriva runor på. Och där är vi nu.
Detta är sorlar vattnet:
Forsframburna falskflugor frestar fiken Fjällgrålle.
Fjunkroksfången Fenfager fläker fåfängt fradgeskepp.
Förnöjsame fängaren fröjdas förunnad framgång.
Fågelsångsfylld fjällskymning famnar fisksaftdrypt faleld.
Skogen susar:
Valans Kväde
Börje ritade tavla och skrev manande runor.
Hör vindens sång. Tyd vattnets saga.
Stråna visar:
Tjugo
Hundra
Tio


8 kommentarer:

Mingla sa...

Heej Börje. =)
Åk och fiska.. Jag är säker på att det kommer att göra gott för själen.. =)

Ha en riktigt fin dag nu..

Kraaaaam från Mingla

Lennart sa...

Nu hukar firrarna bakom tångruskor och annat. Det stundar bistra tider...

Skvitt sa...

Ha en trevlig midsommar!
/Skvitt

Mingla sa...

Jag hoppas att du får många, stora, fina och goda fiskar.. Jag tycker att du är klok som åker och fiskar..

Ha en riktigt bra dag nu på dagen som dom kallar midsommar.. =)

BeBest sa...

Hej Mingla! Välkommen tillbaka! Du är saknad ska du veta!
Kraaaaaaaam tillbaka!

BeBest sa...

De försökte gömma sig men jag lockade fram dem! Det blev ödesdigert för några av dem!

BeBest sa...

Tack Skvitt! Hoppas att även du får en skön midsommar!

BeBest sa...

Jodå Mingla, några fiskar blev det allt. De ska stekas i smör och avnjutas med hemlagat potatismos med gräslök i.

Skicka en kommentar