Gryning

Gryning

tisdag 8 januari 2013

Blir det fler Clivior?


Min mönjelilja, Clivia miniata, har varje sommar blommat ute på balkongen. Sommaren 2011 blev det särskilt många blommor och den tävlade med min röda hibiskus om vem som var balkongens vackraste blomma.

Resultatet av denna överdådiga blomning lät inte vänta på sig. Det blev frön och dessa fick sitta kvar på den kvarvarande blomstängeln. Med tiden mognade de från att vara mörkt gröna till att bli ljust röda. Två började spricka upp under sommaren 2012. De har nu planterats i jord. Få se vad det blir av det. Det vore skoj om det kom nya clivia-plantor.


Ifall ni undrar hur det står till med hibiskusarna så kan jag enklast beskriva det som att de försöker uthärda vintern. Ett par fröhus håller på att mogna men jag är inte säker på att de innehåller frön trots det. De har nämligen inte vuxit till så som de med frön i brukar göra.

12 kommentarer:

Lennart sa...

Hibiskusarna och jag har i alla fall en sak gemensamt.

Vi försöker uthärda vintern...

BeBest sa...

Du må tro det eller ej Lennart, men faktum är att de gjort ett frö också! Nu är det jordat! Det du!

Märit i Mariehem sa...

Håller tummarna för att dina fröodlingar lyckas!

Försöker precis som Lennart att uthärda vintern.

Anonym sa...

Cliva blommorna var mycket vackra och så många de var också. Spännande att höra hur det går med de frön du satte! Roligt att du har ett sådant blomintresse, det ger ju för det mesta utdelning med. Jag är betydligt latare när det gäller blommorna, fast jag får lite dåligt samvete ibland när jag slänger en blomma, det ska erkännas. / Monika

BeBest sa...

Jag gör bara så gott jag förstår och förmår med fröna. Går det så går det, annars får jag försöka på ett annat vis om det blir tillfälle till det. Man lär sig under tiden.

Ut vill man ju inte, så jag föredrar att härdas inomhus vid hemmets härd. :)

BeBest sa...

Jag är inte säker på att jag gjort rätt med fröna men har jag tur kanske jag lyckas ändå. Jag har nu läst på lite mer så går det galet får det bli andra metoder nästa gång. Jag har två frukter som inte är mogna än så chansen kommer nog igen.

Mitt blomintresse är lite märkligt. Jag har alltid tänkt att blommorna har inte bett att få komma till mig. Skaffar jag dem ändå, tar jag också på mig ett ansvar för att de ska trivas. Somliga växter får jag till det med andra klarar jag inte, hur jag än försöker. Köpa blommor för slit och släng gillar jag inte. Det är IQ 08!

Anonym sa...

Hmm, ja min iq går kanske hand i hand med det område jag bor i, alltså 08 området;).

BeBest sa...

Man ska inte bortse från omgivningen. Miljön kan sänka även det vassaste intellekt. Jag skyller därför på din omgivning! ;)

baraenbildavmig sa...

Vad spännande! Nu har jag också en röd frukt på min clivia. Får väl se vad son händer. Hos mig är det neriumen som uthärdar vintern, min enda hibiskus mår bra. Jag tänker att jag kanske i år orkar ta itu med de krukväxter som vanvårdats under många år men som ändå har överlevt. De behöver ny jord och kärleksfullare omsorg än vad jag har lyckats ge dem det senaste decenniet.

BeBest sa...

Efter att lagt upp detta inlägg letade jag efter tips på webben och hittade detta:
http://www.cliviape.co.za/growing_clivias.htm
Jag har förmodligen inte gjort något rätt men det går väl fler tåg i så fall.

Vänta med att röra frukten och när den börjar se rätt halvdan ut så ta bort den eller i fall den faller av själv. Clivia är giftig så tänk på vad och hur du gör! För att inte fröna ska ruttna ska allt fruktkött bort från dem. Ja resten finns på länken ovan.

baraenbildavmig sa...

Tack för länken och påminnelsen om giftighet! Ska läsa noga så får jag se vad det blir av det hela.

BeBest sa...

Medan jag höll på med frukterna och fröna så hade jag själv glömt bort att clivian är giftig. Det blev jag påmind om, då jag började leta uppgifter om hur jag borde ha gjort. Så kan det gå om man börjar i fel ände.
:)

Skicka en kommentar