Gryning

Gryning

onsdag 16 januari 2013

Det blir bättre!


Dagarna knäar under tjocka moln och livet känns gråare än utsikten från mitt fönster. För att försöka muntra upp mig en smula började jag leta bland förra sommarens foton. Jag hittade den här fjärilen. Det är en hona av den allmänna ängsmätaren, Ematurga atomaria.

Så tänkte jag att det blir nog bättre ... längre fram ... om jag uthärdar det som är nu och så lyssnade jag på denna lilla stump av en glad visa. Skulle du vilja ha hela texten så sök på Bättôr med Fâôsfuss, Opp i spjârn.

12 kommentarer:

Libra sa...

Jag längtar också efter varmare årstider.
Är riktigt trött på vinter och kyla just nu.
Men våren dröjer ju ett par månader till innan den kommer hit upp. *suck*

baraenbildavmig sa...

Jag nog känns det lite motigt och jämntjockt just nu, med vissa spänningsinslag dock, som möss som biter folk i tårna. Hoppar du inte över en trevlig årstid om du går direkt på sommaren? Först vill jag ha vårvintern, den är så sinnesöppnande! Sen lite "det gror och sprirar överallt"-vår och så lite försommar på det. Sen kan sommaren med alla fjärilar och sländor få komma!

För övrigt så tror jag inte att jag har den där ängsmätaren på bild. Onekligen en vacker symbol av en behaglig årstid!

Märit i Mariehem sa...

Tänk så lätt det är att gå förbi en sådan där liten skyddsfärgad fjäril utan att tänka på hur den ser ut. När man sedan tittar närmare så har den ett oerhört vackert mönster.

Något att ha i åtanke även när man möter människor!

BeBest sa...

Ja våren dröjer än men längtan efter den växer. Och trots allt vintern behövs för att våra vilda växter ska sätta knopp och blomma när väl dagarna åter blir varma och sköna.

BeBest sa...

Vår vintern ger jag inte så mycket för men när isen gått ur sjön och vårblommorna lyser i backarna då börjar jag känna mig som en hel människa igen.

BeBest sa...

Färgen är inte så lysande men mönstret har sin charm och i rätt sammanhang uppstår någon form av harmoni mellan insekten och omgivningen.

Det finns många oansenliga människor som blommar ut till sköna rosor om man bara bryr sig om dem det allra minsta.

Anonym sa...

Så fint foto på vad som komma skall! Längtar gör man ju till sol, värme och VÅR. / Monika

Anonym sa...

Jag tycker mycket om andra stycket här, det stämmer verkligen.

BeBest sa...

Jo men så är det! :)

BeBest sa...

Ja nog börjar det kännas att solen hållit sig undan väldigt länge nu.

Fotot är ett av dem som jag först inte trodde skulle hålla att visa därför att det kändes vara alltför oansenligt ... men jag började tycka om det efter att då och då ha sett på det igen och till slut kom det med i bloggen förra året i mitten av juni. Faktum är att det var det enda fotot av säkert ett dussin på den arten som överlevde gallringen i december trots att det varken har perfekt skärpa eller granna färger.

Anonym sa...

Den lilla fjärilen har DET och lyser därför.
Här har vi haft sol idag men då blir det ju så f-b kallt och temperaturen sjunker hela tiden nu......ja suck, det är vinter.

BeBest sa...

I morse försökte prognosmakarna tuta i oss här ikring att det skulle kunna bli enstaka gluggar med sol. Jo pyttsan! Molnen har varit superkompakta och troligtvis kilometerhöga!
Nu har vädergissarna riktat in sig på att slå i oss tanken att det möjligen kan bli sol till helgen. Visserligen till priset av låga temperaturer men dock sol. Tills vidare tror jag på de låga temperaturerna. Hur det går med solskenet återstår att se!

Skicka en kommentar