Gryning

Gryning

torsdag 24 januari 2013

Skuggor





8 kommentarer:

Libra sa...

Vackert! Tror solen kommer att le här idag också.
Då blir vintern plötsligt vacker och går att uthärda. Trots kylan.
Ha en bra dag i den leende solen! =)

baraenbildavmig sa...

Vackert värre med de mjuka skuggorna och solen mitt i tallen. Idag är det smärtsamt vackert ute så jag lär ta en långsam promenad hem från vårdcentralen.

BeBest sa...

Tack Libra!
Jag har verkligen haft en bra dag idag och hoppas kunna visa lite av det jag fått se i morgon men troligen kommer det mesta av det i nästa vecka.

BeBest sa...

Ja, jag antar att du ligger för ankar nu. Hoppas du blir en smula ompysslad också.
Jag har varit ute från 11.00 tills det blev för mörkt för min kamera. Jag har under dagen upptäckt ett problem. Reservbatterierna håller inte laddningen om de blir för kalla. Jag måste hitta en varmare ficka att ha dem i.

baraenbildavmig sa...

Nej, så blev det inte. Jag for till mamma och fixade i ordning hennes rum, fick hjälp av en vaktmästare att hänga tavlor. Väl hemma sent på eftermiddagen efter en osoven natt slocknade jag i soffan. I morgon ingen vila heller, sjukgymnast vars övningar triggar smärtan. Pust.

Några frostbilder har jag med mig från dagens tur, men har inte hunnit titta på dem än. Det var ju knepigt med batterierna! Du får linda in dem i ett varmt fodral av nåt slag, eller bära dem närmare kroppen.

Märit i Mariehem sa...

Att skuggor kan vara så blåa! Vackert!

BeBest sa...

Jag har ju varit ute och lullat kring i Krämbol i många timmar. Jag har hunnit snitsa till ca 20 foton och har 47 kvar att se om det går att göra något vettigt av dem. Det får bli en del av morgondagens pensum.

Det batteri som satt i kameran höll ganska länge eftersom jag håller kameran i handen och alltihop i fickan då jag går.
Batterierna däremot låg lätt tillgängliga i en ytterficka på skaljackan och utan extra värme så de hade kylts ned under promenaden. Trots att de var fulladdade då jag gick hemifrån fanns inte mycket kvar att hämta då de kom i kameran. Ett par bilder bara sen var det kört.

Antingen får jag skaffa en säkerhetsficka att ha närmast kroppen eller en handvärmare att ha i fickan kalla dagar. Säkerhetsfickan är nog pålitligast.

BeBest sa...

För ögat är skuggorna inte särskilt blå när man är ute men kameran reagerar på ett annat sätt än ögat och låter himlens färg få reflekteras opåverkad in genom linsen. Vårt synsinne i hjärnan ”vet” vilken färg skuggor brukar ha och omtolkar ögats information så att resultatet mera påminner om det vi är vana vid men kameran tar allt den ”ser” och skickar det rakt in till bildsensorn precis som det är.

Skicka en kommentar