Gryning

Gryning

tisdag 29 januari 2013

Uppföljning av tidigare inlägg.


Framdragningen av ledningarna som ska kunna ge oss fler internet- och tvleverantörer pågår under buller och bång. Montörerna hamrar och spikar båd högt och lågt och borrar och sågar värre än om de byggt en bil. Nästa steg i utvecklingen handlar om att få in ledningarna i lägenheterna. Det kan komma att tvinga mig att städa. Om detta oväsen tycker Vacek inte! Jag tycker inte om att städa.

De frön av mönjeliljan, Clivia mimiata, som jag satte i början av månaden har grott.

Det finns ytterligare ett frö som planterades helt enligt konstens alla regler fast någon vecka senare. Även det verkar ta sig bra.

Igår var jag på ultraljudsundersökning av hjärta och aorta. Undersökningens resultat och vilka konsekvenser, som kan bli följden av de fynd man gjort, får jag med tiden veta av den läkare som remitterade mig. Tills vidare går jag på som vanligt.

8 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Roligt med frön som gror! Mindre roligt med oväsendet. Det hade väl varit bättre under mildare väderlek då du hade kunnat ströva i skog och mark under dagarna. Hoppas att de snart är klara!

BeBest sa...

Att fröna får det bra kan jag göra något åt men hantverkarna och vädret är nog inget jag ska ödsla min knappa energi på.

Jag har bra kläder för utevistelse så det är mera en fråga om lust att ta en promenad än att vädret skulle hindra mig. Vem vet kanske får jag ett infall och ger mig ut en sväng snart igen.

imsys sa...

Du är bra på att få fröna att gro! Det skulle vara skoj att ha samma talang.

Oavsett vad läkarna säger om ditt hjärta så vet jag att det är mycket gott!!!

BeBest sa...

Det var inte svårare än att en normalbegåvad förstaklassare klarar det galant.
Clivian blommade av sig självt. Den ordnade pollineringen på egen hand. frukterna fick sitta till de började se rätt vissna ut. Det tog ca 18 månader.
Då den första fallit av blomstängeln pillade jag loss nummer 2 också och lade dem i jord, så som det syns på bilden. Sen har jag varit ytterst sparsam med vattnet, ungefär en fingerborg per vecka och frö.
Fröna har grott och det börjar komma blad utan att jag gjort något speciellt helt enkelt.

Eftersom clivian är giftig ska man kanske inte låta 7-åringar hålla på med den men svårigheten i övrigt är på deras nivå. Du skulle nog klara det. ;)

Märit i Mariehem sa...

Får ni fiber, eller är det något annat system?
Blir väl under alla förhållande bättre än det nuvarande.Tyvärr blir det oftast också dyrare.

Även här drar det ihop sig till att vi ska bli anslutna till fiberkabel! (Vem kunde tro det här ute i glesbygden?)
Än har de inte kommit ända fram till vårt hus, men de har varit här med kartor för att kontrollera var de får gräva.
På andra sidan ån har de grävt hela vägen, så det närmar sig.

Roligt med Mönjeliljan som förökar sig!

BeBest sa...

Jag vet inte vad för slags kabel de använder. Vill man ansluta datorn eller teven så är det endast någon kontakt man behöver. Jag vet inte så mycket än men jag har fått intrycket att man i princip inte ska behöva någon digitalbox eller router i så fall för allt skulle finnas lagrat på annat håll men där kan jag ha fattat fel. Informationen är en smula knapphändig än så länge.

Går det att på något vis köra Wi-Fi till datorn vore det helt perfekt för då skulle jag bara behöva ansluta teven. Dator och teve står inte i samma rum och onödiga sladdar vill man ju inte ha. Vi får se hur det ser ut i augusti. Då går mina nuvarande abonnemang ut.

Libra sa...

Både du och din katt har rätt inställning, oväsen och städtvång kan man vara utan.
Hoppas du får positiva besked från läkaren.

BeBest sa...

Tack Libra!
Jag är inte orolig eller tar inte ut något i förskott. Jag tänker enbart försöka leva som jag gör och vill till dess allt tar slut.
Männen i min släkt har haft för vana att dö knall och fall och har varit aktiva till de föll. Det kan gå så för mig med.

Skicka en kommentar