Gryning

Gryning

fredag 15 februari 2013

En liten prick på jorden


Varje morgon byter jag kattens gamla vatten mot nytt kallt friskt. Det gamla rumstempererade hamnar i vattenkannan. Den rymmer två skålar vatten sen är det dags att vattna blommorna. I morse fanns en liten grön prick i den kruka som jag i slutet av förra månaden pillade ner ett hibiskusfrö  i. Fröet kommer från en kombination av två blommor från den gula hibiskusen Athenacus. Pollineringen skedde i juli förra året, närmare bestämt 20120716, och den 20130126 hade fröhuset mognat och spruckit upp å mycket att set var dags för sådden. Idag visar sig den nya plantan ovan jord! Det finns tre sådda frön till.

Igår fick jag ett brev från Sveriges Kommuner och Landsting. De hade knåpat ihop ett frågeformulär för att få veta om jag var nöjde med hur kommunen sköter sina parker, gator, vägar, cykel- och gångstråk. Det fick de också veta. Jag är förmodligen att räkna som en tämligen nöjd kommuninnevånare men så använder jag ju mig inte så mycket av gator och trottoarer heller. 

Ute är det just nu grått plusgrader och i mitt kylskåp behövs det påfyllning inför helgen. Månne kameran vill ut och fånga gråheten? Vi ska s mycket som möjligt försöka hålla oss i skogen och undvika att ge oss ut i trafiken och halkan på gatorna.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Roligt att se resultat när man har sått ett frö. Både bokstavligen och symboliskt.

Idag hade jag planerat att ta med mig kameran för att fota lite efter mitt sjukgymnastikbesök, men jag ändrade mig när jag såg att himlen inte ville bjuda på fotoljus idag heller. Men fåglarna låter som om det vore vår och nog var det slaskigt och moddigt lite här och var.

BeBest sa...

Man kan bara hoppas att det tar sig! Alla gör inte det utan dukar under av olika skäl även om fröet gav upphov till en planta.

Just nu har jag med denna lilla prick 7 plantor som blivit till i min lägenhet. Några har kommit till med min initiala hjälp men beträffande de 3 äldsta småplantorna har blommor och insekter skött det jobbet på egen hand.

Åt årstid och väder är inte mycket att göra. Klagan hjälper inte. Jag letar istället bland mina sommarbilder och minns en annan tid då jag gick i shorts. :)

Märit i Mariehem sa...

Visst är det som ett under, när det man satte som frö kommer ut. Man vill värna och skydda, som med ett litet barn!
Hoppas att den här blandningen av gener ger en riktigt fin blomma!

BeBest sa...

I USA där allt kan patenteras har en odlare vid namn Graff fått patent på den hibiskus som står som mor och far till den här lilla plantan. Jag är mer säker på att avkomman inte helt och hållet kommer att likna sina föräldrar, det vill säga Boreas Yellow.
Varje stickling blir lika den planta den kom ifrån men hur det blir om man som här använt genetisk förökning vet man inte så noga. Allt beror på vilka gener som finns med vid pollineringen och hur de interagerar.

Skicka en kommentar