Gryning

Gryning

torsdag 7 februari 2013

Köpa skidor


Om jag skulle skaffa mig skidor, vad skulle jag med dem till? Jag är ju känd som skidåkaren som håller så hög hastighet att det är precis på håret att jag inte ska frysa fast! 

Jag skulle kanske kunna skaffa många skidor och bygga ett staket av dem men jag är ju inte så mycket för staket heller. De stänger inne och stänger ute. 

Kanske de skulle göra sig bättre som tak och ge skydd mot sånt som oönskat faller ned över en, snö till exempel. Då skulle de åtminstone komma till nytta och glädje.
I år ska väl alla som tänkt bli vasaloppsåkare ha haft möjlighet att få mer än sitt lystmäte av nödvändig skidträning!

8 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Det är verkligen länge sedan jag åkte skidor senast, minst femton år. Har aldrig varit någon riktig skidfantast, men visst kan det vara underbart att åka ut, när skidföre och väder är helt perfekt.
Fast jag föredrar ändå att jobba i trädgården, när vädret är perfekt! ;-)

BeBest sa...

Skidåkning blev jag botad för i lumpen! Jag vet att jag vid något ytterligt sinnessvagt tillfälle i det tidiga 80-talet spårade upp en bana åt min son men jag har inte haft något återfall sedan dess och vad jag vet har inte han heller varit ute på sådana dåligheter mera.

baraenbildavmig sa...

Jag har just börjat fundera på om jag inte skulle köpa ett par längdskidor nästa vinter i alla fall. Har väl tjurat färdigt för mina träskidor som maken gjorde en pilbåge av. Kanske.

Jag trodde att alla som gjorde lumpen där uppe fortsatte med Vasaloppet av bara farten!

baraenbildavmig sa...

När jag kom på vad som hade hänt med mina älskade skidor blev resan upp till fjällen mycket tyst. De skidorna åkte jag snabbt med.

BeBest sa...

Många år senare vid ett repmöte, som råkade täcka tiden för Vasaloppshelgen, föreslog ett antal entusiaster att repgubbeförbandet skulle utföra en extra övning, vilken i så fall inkluderade resa, logi och deltagande i tävlingen. Samtliga borde då kunna få vara med i någon roll, antingen som tävlande, allmän support, sjukvårdare åt de skadade/utmattade, kommunikation/transport eller materialförvaltare/övrig servicepersonal.
Förslaget föll i god jord beträffande alla som fanns på plats i repetitionsförbandet men hela operationen stoppades från högsta ort i organisationen, då dylika improvisationer inte ansågs tillföra något av värde. Två i gänget blev på så vis tvungna att spräcka en påbörjad svit av Vasalopp. Jag håller det inte för troligt att jag frivilligt ställt upp som tävlande, utan istället hade jag nog hårt poängterat min roll som aningen sjukvårdskunnig.

Att göra en pilbåge av skidor var ju konstruktivt! Mina blev en simpel brasa.

BeBest sa...

Gillar man skidåkning så kan naturligtvis en så oväntad förlust av dem göra lusten att samtala väldigt dämpad.

Boel sa...

Här i Karlstadtrakten har vi bara haft skidföre senaste veckan. De som behövt träna har fått åka många, många varv på konstsnö i Forshaga eller fått ge sig iväg upp till Filipstad. A som gärna åker långt och länge, har inte ens tagit fram skidorna än. Inte hon som åker Tjejvasan heller. A har åkt ca tio mil på långfärdsskridskor istället.

BeBest sa...

Snö har vi haft men det har varierat. Förra helgen hade det inte gått att åka skidor var som helst men det fanns mer än väl i preparerade spår. Nu tror jag det åter går att ge sig ut i skog och mark om man har lust och skidor för det.
Men det det är inte så tokigt med en lång promenad heller. :)

Skicka en kommentar