Gryning

Gryning

fredag 1 februari 2013

Ny månad och en varning

Så var det februari igen. Dagarna ökar i längd men kylan kan bli högst märkbar fortfarande. Denna månads bild i min väggalmanacka ser ut så här.

Jag vill också varna för bedrägliga försök att via mail komma åt era bankkontouppgifter. Jag fick igår ett mail som ville få mig att tro att avsändaren var Swedbank. Gaggig är jag men inte född i farstun! Det jag gjorde var att inte klicka på någon länk alls utan istället blockerade jag omedelbart avsändaren. Därefter tog jag dessa skärmdumpar på mailets innehåll och förutom att använda dem här har jag även sänt över bilderna till Swedbank.

Avsändarens epostadress ser ut att vara Swedbanks men  den är falsk.
Banker använder aldrig mail för att fråga om specifika kontouppgifter av vilket skäl det vara må. De skickar brev och ber kunden kontakta dem ifall de misstänker något otillbörligt krångel med kontot. När kunden sedan hör av sig kan allt redas ut men det sker aldrig via mail.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Vad trött man blir på dessa bedrägerier och bedrägeriförsök! Jag har en gång blivit av med en massa tusenlappar från kontot när jag betalade en resa till Spanien på en resebyrå. Det tog mig en dryg vecka i telefon att få tillbaka pengarna, banken envisades med att det var jag som hade använt dem.

Fin bild på anden!

BeBest sa...

Jag vet inte vem de tror de kan lura men eftersom försöken fortsätter så ger de antagligen också ett och annat napp trots all info och alla varningar som banker, polis och media försöker få fram. Förstår inte folk informationen?

Märit i Mariehem sa...

Antagligen kommer det att komma ännu mera raffinerade metoder för alla sorters bedragare.
Det är tråkigt att man ständigt måste överväga om saker är korrekta, eller om det bara är försök att komma över användbara uppgifter.

BeBest sa...

Det får vi nog räkna med men man kan ju inte gärna gömma sig för att slippa eländet heller.
Det kommer ständigt nya och även totalt annorlunda varianter jäkelskaper och så lär det fortsätta så länge det finns människor kvar. Det enda man kan göra är att hoppas att man inte blir den första att drabbas. Har väl bedrägeriet avslöjats en gång, så vet man ju också om det sen, för varningar sprids snabbt numera.

Skicka en kommentar