Gryning

Gryning

tisdag 5 februari 2013

Slutfasen har inletts


Arbetet med att dra in alternativa ledningar för data, tele- och tevekommunikation i detta hus är snart över. I en takt av cirka 3 lägenheter per timme borrar man sig genom betongväggarna, trycker in ledningen och monterar det uttag som ska fördubbla våra möjligheter att titta på uttagningstävlingarna till ESC och annat ointressant.

Huruvida jag kommer att utnyttja detta nya uttag för datatrafik är ännu inte bestämt. Mina avtal med Tele2 löper inte ut förrän till hösten om inget inget särskilt inträffar, så jag har tid att fundera på saken. Uttaget kommer att hamna på sämsta tänkbara ställe, om det behövs antennsladd fram till de apparater det är tänkt att det ska betjäna. Detta gör mig betänksam. Trådlöst kommer att fungera så kanske alternativuttaget då blir mer intressant. Montörerna berättade det när det blev min tur att hemsökas. 

Frågan är väl hur mycket av framtida kommunikation mellan datorer, teveapparater och telefoner, som då sker med hjälp av kablar mellan ett uttag ägt av ett leverantör och apparat. Kommer vi ha allt i en enda liten bärbar apparat?

I hemdatoriseringens barndom på 80-talet användes teven som bildskärm. På senare tid har en del halvhjärtade försök gjorts för att åter använda tv-apparatens stora bildskärm till något nyttigare och mer underhållande än förnedringssåpor. 

Apple har arbetat ett antal år med att försöka få fram utrustning som ska revolutionera vårt sätt att använda tv. Ingen utanför Apples styrande vet hur denna apparat kommer att te sig och vad den kan användas till men lyckas de kommer resultatet antagligen att förändra branschen på samma sätt som Ipod, Iphone och Ipad gjort. 

Problemet är att de bolag, som idag distribuerar tv-programmen vi ser på, kommer att få bekymmer. Det finns nämligen en chans/risk att de slås ut, om det blir så att vi får den smidiga möjligheten att själva skaffa det vi just då vill se på bildskärmen direkt från produktionsbolagets hemsida, istället för att gå via fyrkantiga paketlösningar hos ComHem, Telia, Tele2 med flera. Vi skulle då endast behöva betala för det vi ser och se det när, var och hur vi vill. En sån lössläppt frihet skulle deras distributionsnät inte klara att stå emot.

För att vi ska tillåtas att bli herrar över våra egna informationsliv kommer det att behövas ett ännu bättre kommunikationsnät än 4G. Det måste bli ännu snabbare, ha ännu bättre täckning och inte minst ha en så otroligt mycket bättre kapacitet att betjäna kunderna även då vädret är uselt.

8 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är fasligt mycket med det där. Sonen informerade mig om att jag kan lyssna på musiken som jag har på paddan trådlöst på en musikanläggning. Det låter mer än bra.

BeBest sa...

Det är uppenbart att vi har fått många nya möjligheter redan. Jag är ingen storkonsument av musik och är inte intresserad av att köpa den från Itunes eller andra ställen. Jag har mer än nog redan av det jag vill höra på de få gånger det blir av.
Tanken att jag nuförtiden skulle låta mig störas av musik medan jag försöker vara kreativ finns bara inte. Det var annat i tonåren. Då gick transistorn i ett om kvällarna medan jag ritade bilar och annat tok.

baraenbildavmig sa...

Jag är heller inte storkonsument av musik, men är så glad över att jag äntligen har blivit så hel att jag klarar av att lyssna igen. Musiken på iPaden är allt som vi har på våra gamla Lp:n och nyare Cd-skivor.

BeBest sa...

All min musik finns i datorn utom LP-skivorna. Då och då har jag närt en tanke om att försöka digitalisera dessa inspelningar men tanken har fått ett allt mera anorektiskt utseende.

Musiken kommer oftast till pass på långa bilresor såvida inte jag själv står för hojtandet och ylandet.

Märit i Mariehem sa...

Jadu! Vi konsumerar nog både tv-program och musik ganska likartat.
När det gäller musik så är jag ganska känslig, så skvalprogram orkar jag inte alls med.
Den musik jag kan njuta av är noga utvald.
När jag lyssnar på radio, så är det i regel på ettan, så jag slipper höra på elgitarrer och dunka, dunka.
Under min akuta sjukdomstid lyssnade jag väldigt mycket på panflöjt, som la sig som bomull i själen. Det finns massor av vackra stycken som är inspelade med panflöjt.

BeBest sa...

Jag har en del inspelningar av klassisk musik på LP. En del av dessa skulle jag vilja ha tillgång till igen men jag vet inte hur hårt slitna och hur mycket knaster som finns på dem idag.

Den här lilla trudelutten på maxvolym gör sig fint i bilen när det är dags att blåsa bort sömntöcknen.

http://www.youtube.com/watch?v=ho9rZjlsyYY

Då kan jag sitta och minnas första gången jag hörde den. Socknen hade fått en ny organist och kantor. Orgeln var nyrenoverad. Vi i barnkören stod uppe på läktaren och nu var det dags för postludiet innan vi skulle gå ut i. Den nye kantorn brakade loss med orgelns alla positiv och register. Hans fingrar, händer, armar, ben och fötter for likt lärkvingar över tangenter och pedaler. Folket i kyrkbänkarna trodde att orgelläktaren skulle ramla ner men den höll och kanske har kyrkväggarna slutat vibrera, det har ju trots allt gått mer är 55 år sedan dess, men alla fick en musikalisk upplevelse som kändes i hela kroppen och satt sig i minnet!

baraenbildavmig sa...

Vi köpte en skivspelare som förde över LP-skivorna till datorn. Man kunde redigera överföringen och minimera brus och knaster, så det blev njutbart.

Jag förstår att den trudelutten blåser liv i dig!

BeBest sa...

Jo den väcker även fina minnen till liv.

Skicka en kommentar