Gryning

Gryning

fredag 29 mars 2013

Att göra överföringar

I förrgår kom jag hem med 59 bilder i kameran. De fanns i vanligt jpg-format men även i råformat så det blev alltså 118 stycken. Jag gjorde som jag alltid brukar göra ... trodde jag. Jag tog ur minneskortet från kameran, satte det i kortläsaren och den i datorn. Inte svårare än att dricka en kopp kaffe med andra ord. 

Mitt bildregeringsprogram visade alla bilderna, så som det skulle göra. I nästa skede för att alla dessa bildfiler ska föras över till datorns hårddisk måste jag åter agera. Jag har möjligheten att läsa in alla eller välja ut några. Jag kan även innan dess ta bort de bilder som jag redan nu ser att de inte duger. Det är ju rätt smart ... om det sköts rätt!

Nåväl, nu är det så att min dator börjar bli lika gammal och seg som dess ägare varit länge, så 118 bildfiler i en portion kan få den att storkna. Det är en åkomma som inte fanns förr men förvärvats med hjälp från någon av Apples senaste säkerhetsuppdateringar av min gamla Snow Leopard, ja det är så man kallar denna utgåva av Mac OS från 2010. 

Om jag ska läsa in alla dessa bildfiler kan alltså datorn gå vilse i pannkakan och hänga sig. Det brukar innebära omstarter, strul och irritation. Jag utgår från att den nyaste versionen, Mountain Lion, som min dator inte har resurser att köra, klarar att hantera detta problem på egen hand ... om det nu ens är ett problem för den. 

I mitt fall här måste jag dock agera igen. Jag kan sortera bort de kasserade bilderna och på så vis minska antalet bildfiler som ska föras över. Om det inte räcker blir det plan B, nämligen markera de första 50 och föra över dem. Därefter radera dessa 50 från minneskortet och föra över resten till datorn och därefter radera denna återstod från bildkortet. Elementärt eller hur? Inte för en klant av min kaliber!

Denna onsdag kväll, då allt inte ville mig väl, hoppade jag över ett viktigt steg i överföringsprocessen. De sista bilderna raderades direkt utan att innan dess ha förts över till datorn! Snopet men typiskt för mig, då jag känner mig jäktad och har för bråttom!

Nu hade jag hunnit se att det fanns många vackra foton som kunde ha varit trevligt att ha kvar men som på grund av mitt slarv var borta för evigt! Några var därtill helt unika för det tillfället men för andra kanske det fanns en möjlighet att göra om, ifall vädret så tillät ... och tänk, det gjorde det! Igår kväll stod jag och fotograferade solnedgången över Viren.

Den blev nog inte sämre än någon av dem jag slarvade bort.

6 kommentarer:

framsnacka sa...

Åh, gör du sånt som jag gör... frustrerande. Nåväl, med bilder går det oftast hyfsat. Jag har 2 externa hårddiskar. Kopierar till först en, sedan till den andra. Säkerhetskopia på allt blir det ju då.
Bilden du fick med dig är finfin, vackert ljus och härliga färger! :-)
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Skam till sägandes men ibland klantar jag bort hälften av de bilder jag fått med mig. De oredigerade originalen från de godkända fotona sparas i dels jpg dels RAW-format. Ifall jag senare vill göra omredigeringar av bilderna har jag då originalen att gå tillbaka till. RAW-filerna ska jag ha att öva på när jag skaffat PhotoShop Elements. Det är på gång!

baraenbildavmig sa...

Mycket vacker och lyckad solnedgångsbild med ljuset som faller på den andra stranden. Strul med bilder är oerhört frustrerande.

BeBest sa...

På påskafton undrade brorsan hur det kom sig att jag inte fått en enda kommentar på bilden som han menade var bländande vacker.
Jag svarade att bilden har endast sin tomma skönhet att erbjuda och är därför bara en banal skitbild som folk kan konsumera rakt av utan att behöva bry sig, En bild för skithuset helt enkelt.

Såna gånger då jag klantar bort foton som jag jobbat lite extra för att få till, kan jag säga väldigt fula saker! :D

baraenbildavmig sa...

Ja, det var fult och respektlöst sagt om den vackra bilden. Det skulle ju också betyda att jag har dåligt omdöme, vilket jag vet med mig att jag inte har. Den är speciellt lyckad med sitt ljusspel.

BeBest sa...

För sin skönhets skull är bilden just nu min bild på skrivbordet, kanske just därför att den inte är det minsta komplicerad vare sig att fotografera eller ta till sig, inte heller har den någon speciellt karakteristisk detalj. Den är en solnedgång över vatten helt enkelt, en bland många och den stör inte.
:)

Skicka en kommentar