Gryning

Gryning

tisdag 12 mars 2013

I den tidiga ottan och svinkallt


I fredags gick jag upp tidigt och gav mig ut på vift. Så gjorde jag även igår med den skillnaden att jag valde att att gå slingan från andra hållet. Först kom jag till Backasjön där sjöröken fick guldglans av den uppgående solen.

Även kalldimman över ån fick en värmestråle.

Åkrarna vid Genne gård skulle också väckas av solen.

Medan jag knallade bort mot Krämbol arbetade sig solen upp mot högre höjder så då jag stod uppe vid kullen med den blå vilobänken, Jakobs bänk, och såg ned mot Lillsjön hade jag solen rakt i ögonen. Man ska inte ta bilder i så starkt motljus har jag hört, så då gjorde jag det, för sån kan jag också vara.

Vid Lillsjön hittade jag buskar med mycket rimfrost på.

Även över Lillsjön dansade sjöröken.

Solen hade nu börjar höja temperaturen och sakta närmade den sig -10°C. Då jag kom hem var den ännu högre efter husväggen. Rätt typiskt för mars att bjuda svinkalla nätter, solklar otta och på skyddade platser, skapa mysväder som gjorda för en stunds njutning ... Och det är bara att ta för sig så mycket man hinner och orkar för det är helt gratis!

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Ja, tänk att det bara är att ta för sig! För mig var gårdagen en förlorad dag efter en osoven natt med värk och tandläkarbesök ovanpå det. Men det kommer fler dagar.

Mycket poetiska bilder blev resultatet av din tidiga vandring. Idag väljer jag bild nummer ett med gyllene sjörök och bild nr fem med rimfrost och snökorn att titta extra på. Mycket vackert!

BeBest sa...

Tack Du! :)

Det blir nog ingen morgonpromenad nu på flera dagar. Men gryning över nysnö på torsdag kan kanske vara något. Vi får se vad jag orkar.

Boel sa...

Vilken fantastisk morgon! När jag gick till jobbet samma morgon frös jag som jag inte gjort någon morgon denna vinter, trots bra kläder. Idag.när rullgardinen dras upp så kräksnöar det. Våra snödroppar intill husväggen ligger raklånga utmed marken, golvade av kylan. Tack och lov för ljuset. Dina bilder idag var väldigt bra, OK mars går att stå ut med!

BeBest sa...

Tack Boel!

Under natten har det inte kommit nåot snö men nu börjar det virvla flingor så smått. Det kan hålla på hela dan enligt prognosen men i morgon ... DÅ! ... då ska jag nog ut och uthärda igen!

Jag skulle bra gärna vilja se din akvarelltolkning av busken med rimfrost! ;)

Boel sa...

Jag säger bara... Gustaf Fjaestad! Googla på bilder av honom så ska du få se på rimfrost! Jag har sett några av hans tavlor i verkligheten och de är verkligen fantastiska. Själv har jag aldrig provat rimfrost i akvarell, vet inte riktigt hur man får till det.

BeBest sa...

Det skulle alltså vara möjligt menar du? Jag ska googla! Det verkar intressant! :)

Skicka en kommentar