Gryning

Gryning

torsdag 21 mars 2013

En rapport från hibiskuskrukorna


Mina hibiskusar har klarat vintern förhållande vis bra. Ett angrepp av spinn har skett men det stoppades i sin linda genom att samtliga hibiskusar i det rummet duschades noggrant med såpvatten (0,5dl såpa + 7dl vatten.).

Småplantorna växer till beträffande storlek och antal. De två minsta på fotot har såtts och grott under första kvartalet 2013. Dessa två har Athenacus som föräldrar.

Just nu är det totalt 8 plantor som kommit till i min lägenhet. Hälften av dem ska planteras om i ny jord. Moderplantorna, Amy Lynn, Athenacus och Den Röda står alla med knoppar. Amy Lynn kan möjligen komma att blomma redan till påsk. 

Athenacus bär även 2 fröhus från förra årets blomsäsong. Ingen vet än om det finns något i dem men det ena är särskilt spännande i mitt tycke. Det är ett hybridiseringsförsök mellan min allra första hibiskus, Den Röda, och Athenacus.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du lyckas bra med dina sådder! Jag har helt överraskande och på kort tid fått rötter på ett skott som jag hittade på golvet av en slump. Sånt är roligt.

BeBest sa...

De flesta fröna gror aldrig och av dem som kommer upp något av, stryker en del plantorna med under de första månaderna. Det är känsligt fram till det kommit flera riktiga blad.

Oväntade sticklingar som sen tar sig är uppmuntrande. Mina julkaktusar har tappat det mesta av lederna men av dem blev det inget nytt. :(

Märit i Mariehem sa...

Blir också förvånad över att de har vuxit så fort och ser så fräscha ut. Hur många år får man vänta innan de kan blomma?

BeBest sa...

Hur länge det dröjer innan de börjar blomma vet jag inte men den 17/10 2010 var min första egna hibiskus lika långt kommen som den minsta ovan. Idag är den en tät och vacker planta med massor av blad men inga knoppar har synts till än. Jag hoppas det kan komma någon till sommaren när de slipper stå under en glödlampa och istället få riktigt solljus.

Skicka en kommentar