Gryning

Gryning

onsdag 6 mars 2013

Igår, Idag, I morgon


Om denna dag vet jag inte så mycket men det ska i alla fall tvättas en del kläder. Så mycket ”ut och gå” tror jag inte det blir tid till men jag håller tills vidare dörren öppen för det.

Vädergissarna tror det blir många kalla nätter och morgnar de kommande dagarna. Det skulle kunna innebära sjörök i gryningen ... Orkar jag pallra mig upp och iväg i tid? Jag ska ladda för det. Jag har något dygn på mig än. Klarade jag av att lämna sängen innan solen vaknat, hoppas jag kunna visa det nästa vecka.

Igår ville en anonym besökare att jag skulle börja lägga in de 40 sidor som tjatsagan Plättar med vispgrädde och blåbärssylt omfattar. Den är inte mera lustig än texten i Skrakens öga så jag tror det kan bli en överdos av tristess och elände för världen om jag släpper lös bägge samtidigt. Vår jord behöver människor som är vakna!

Jag fick en bra present i julas. Det var en prenumeration på en tidning om foto och bildbehandling. En följd av det är att jag ska skaffa mig ett bättre bildbehandlingsprogram och börja lära mig att använda det. På sikt ska jag även skaffa en bättre kamera men det kan då vara bra om jag redan lärt mig grunderna i till exempel Photoshop Elements. Det tar sin tid att komma underfund med kameror också så att utbilda sig på bägge samtidigt blir för mycket för min utbrända hjärna.

8 kommentarer:

imsys sa...

När man vill vakna tidigt kan det vara som förgjort att göra det. Hoppas du lyckas och hinner fånga de bilder du vill ha!

Jag investerade i Photoshop Elements 11 för ett par veckor sedan. Det är en väldig skillnad mot 6:an jag hittills haft. Fototidningar har en förmåga att det man känt sig nöjd med tidigare inte duger längre. Lycka till med din fotografiska upprustning!

baraenbildavmig sa...

test

baraenbildavmig sa...

Jaha. Det var www som skulle in där jag tidigare bara skrev baraenbild... så där ja. Vems ändring det är vete katten.

Photoshop har jag inte haft någon lust till men man ska aldrig säga aldrig. Såg något skojigt om akvarellporträtt och det var snyggt, men när jag gick in på Moderskeppet och tittade på instruktionsfilmen så blev jag trött redan där.

BeBest sa...

Hårtest :)

BeBest sa...

Djävulen bor i detaljerna sägs det! Här tror jag vi får skylla på våra bloggportaler och deras nycker!

Stora Photoshop är onödigt stort, dyrt och omfattande om man inte är yrkesfotograf på en reklambyrå eller frilansande bildkonstnär. Elements vänder sig till dem som har foto mera som hobby men vill snitsa till sina foton för att till exempel få fram ett bättre färgspel eller detalj skärpa, ja just de där detaljerna som han Hornper bor i, och som gör bilden extra lockande att titta på.

BeBest sa...

På den tiden jag var landstingsanställd skötare hade vi en verksamhetsplan som kallades Lots. Den tog upp allt som skulle ske på kort och lång sikt. På kort sikt innebar under det innevarande verksamhetsåret och på långsikt inom tre verksamhetsår.
Photoshop Elements ligger på kort sikt och kameran, troligen en Panasonic GH3 eller dess kommande ersättare, på lång sikt. Verksamhetsplanen reviderades varje år och så är det väl även för mig och mina planer ... fast i mitt fall kan stora, tunga, komplicerade, kostsamma och långsiktiga beslut tas på få sekunder och kortsiktiga och lättviktiga planer, som ifall jag ska gå ut en sväng, dras i extremt utsträckt långbänk.

Märit i Mariehem sa...

Ja, nog går det att få till fina effekter med Photoshop, men jag tränar för litet och glömmer för lätt. Använder mig mest av Picasas enkla bildredigering, och i princip endast för att ljusa upp foton, som jag fått till för mörka.
Det skulle vara roligt att kunna litet mera, men det får nog bli i nästa liv...

BeBest sa...

Jag har Picasa och har någon gång prövat det för att se vad det kunde åstadkomma. Vissa saker var jag nöjd med men andra inte alls blev lyckade. Så i mitt fall och med de bilder min kamera åstadkommer var inte Picasa rätt lösning om man ser till helheten.

Skicka en kommentar