Gryning

Gryning

fredag 22 mars 2013

Istid är det


Vårdagjämningen är passerad men fortfarande är det mycket mera vinter än vår. Denna dag förra året pågick islossningen i Viren. I år går man för närvarande var man vill på den sjön. 

En kompis hade tänkt sig lägga i båten under påskveckan. Han konstaterar helt kallt att vill han komma åt något fiskevatten måste han använda isborr. 

Den sjö där jag bruka fiska regnbåge har just nu 30 cm is. Det är en ökning med 10 cm sedan första mars och man har flyttat fram premiären för båtfisket en vecka.

Istid är det!

8 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Så länge solen skiner så klagar jag inte alls. Och det har den gjort ovanligt mycket den här vårvintern.

BeBest sa...

Det är bara det att jag börjar bli väldigt less på snön!

baraenbildavmig sa...

Jag var ute på en längre promenad idag i en liten skog som ligger intill området vi bodde i före huset. I söderläge, vid skogsbrynet var det mycket barmark. Inne i skogen låg snön tjock. Halt var det både här och där, men oj, vad jag njöt av min soliga promenad. Sååå ljust och härligt!

BeBest sa...

Jag var också ut en kortare sväng och försökte hitta några skapliga motiv. Jag hade 3 rådjur på gång men lyckades inte få bilderna riktigt bra i skärpan. I morgon lördag eller på söndag tänkte jag ta mera tid på mig om jag får se dem igen. De är så pass trygga att ser jag dem i tid borde det gå att få möjlighet att hitta en bra position där jag kan ta stöd och det borde göra susen för skärpan.

Anonym sa...

Den där globala uppvärmningen di talte öm. Va´va´dä förnått?

;-)

/Morsan

BeBest sa...

Jag vet inte. ;) Kallt är det då i alla fall! :)

Märit i Mariehem sa...

Ja, nog har vi fått nog med kyla den här vintern och än syns ingen vändning!
Det kanske blir som nödåret på 1860-talet. Då körde man med häst och släde över Byskeälven på midsommaraftonen.
Man får nog inte lita på globala uppvärmningen!

BeBest sa...

Så illa får väl ändå hoppas att det inte blir men när jag ser fotona med barmark, flyttfåglar och fjärilar slutet av mars förra året då är det bara att konstatera att de som denna mars ser vårtecken inte har så bra på fötterna.

Blåfrusna utan strumpor och skor
står vi i backar där istider rår
huttrar och håller om fötter och tår
och hela vintern är kvar säger mor.

Skicka en kommentar