Gryning

Gryning

onsdag 27 mars 2013

Våren tassar sakta fram


Igår gav jag mig ut igen. Det fanns saker jag ville dokumentera och och det fanns annat jag hoppades få se. Nu var ljusförhållandena inte de allra bästa men stundtals fick solen trots allt ha herraväldet. Min promenad började med att jag tittade på en bäverhydda på skuggsidan av en holme. Det verkar inte som bävrarna varit upp på den än men det finns bäverfällda träd i omgivningen så hyddan står nog inte helt obebodd.

Jag gav mig sen av mot Backa gård. På flera ställen såg jag mindre hjortgrupper på avstånd. Så här ter sig utsikten mot stan ut uppe från gården. De sluttningar i den gamla beteshagen som solen kommit åt är snöfria men resten tar det nog någon vecka till att få bort helt.

Backasjön har ett brett isfritt stråk och där var det gott om sjöfågel. Svanarna gled värdigt fram men framförallt gässen hade stort behov av att få visa sina aggressioner och parningsvillighet. Där var det oroligt och de mest hormonstinna drog sig inte för att simma tvärs över sjön för att få spöa någon uppkäftig grågås.

Från sjön begav jag mig mot affären. Jag knallade genom skogen vid rådjursberget. De var på plats, bocken och hans två getter. Tyvärr ville de inte posera öppet utan höll sig halvt skymda bland granarna. Därför blev det inga bilder värda att visa men det kanske kommer fler tillfällen. Våren är inte över än, den är ju knappt ens här!

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är väl nu den sätter fart, våren. På min tomt tinar fjärrvärmen ett stråk från trappan till äppelträdet och där kommer så småningom scillan. Skatorna samlar pinnar och nu är det väl försent att ta ner deras bo, håhåjaja, det är mycket man ska tänka på. Men först påsken.

Libra sa...

Rogivande bilder. Precis vad jag behövde idag. Tack! =)

BeBest sa...

Man kan ju alltid hoppas att våren ökar tempot en aning. Ser jag till snötäcket är dock våren långt efter hur den långt den hunnit förra året! I slutet av mars hade jag då foton på fullt utslagna vårblommor. Det gällde såväl tussilago (21/3) som blåsippor (21/3) och vitsippor (27/3). I år är en annan tid! Ungarna i mina kvarter kan nu inte göra som förra året. Då sparkade de boll på upptorkade gräsmattor. I år åker de fortfarande pulka utför bergsknölarna!

BeBest sa...

Var så god! :)

Skicka en kommentar