Gryning

Gryning

måndag 8 april 2013

Jo det där med våren hör ni ...


Vad tror ni om den? Blir det något? Här kommer i alla fall en statusrapport från vårens försök att närma sig Katrineholm.

Först kan vi ta en blick på isläget i Duveholmssjön. Man kan nog kalla istäcket för heltäckande men ojämnt tjockt.

I skogen försöker hasseln få mera sprutt på sina hängen men det verkar inte vilja sig riktigt än.

Ute på Luvsjöängen har mycket av snön smält undan tack vare de varma vindarna i lördags.

Jag kan även meddela att tranorna har anlänt, dem kan man i alla fall lita på, samt att jag sett årets första kläckning av sländor vid ån. Jag försökte få foton på såväl sländor som tranor men resultatet duger inte att visa upp.

Snöfallet som under helgen drabbat stora delar av landet klarade vi oss undan.

10 kommentarer:

imsys sa...

Igår hade vi ett typiskt aprilväder med snö, sol, stackmoln, snö igen o.s.v. hela dagen så nog är våren på plats, allt! Svanar och gäss kommer allt oftare flygande över mitt hus men tranor har jag inte sett än. Det ska åtgärdas med en tripp till Hornborgasjön har jag tänkt mig.

BeBest sa...

Då jag var ute hörde jag tranor på avstånd. Jag tror jag även vet var de då befann sig. Senare såg jag ett par på långt avstånd ute på en åker.

Molnigheten växlade ganska mycket men jag såg inte till någon nederbörd. Det kan nog bli rätt växlande molnighet även idag men vi får se hur det blir med vädret mot kvällningen. Kanske kan jag leta tranor då.

baraenbildavmig sa...

Grått är det ute, solen försvann. Gårdagen ungefär som Imsy beskriver den, med många omgångar snöfall med de där typiska stora flingorna.

För en vecka sen var jag ute vid kusten och då låg isen alldeles vit och tjock, folk åkte med fyrhjulingar och snöskotrar på den.

Jag vårsopade gången till huset igår och det skulle jag inte ha gjort med förkylning i kroppen. Jag ligger lågt med allt idag.

Rolig bild på hängena!

Anonym sa...

Något är på gång i alla fall;) ser Monika.

Märit i Mariehem sa...

Idag känns det som våren gör ett nytt försök i Björka också. Hoppas att den är starkare än vintern den här gången!

BeBest sa...

Jag har en kompis som under påsken tänkt sig fiska med sin båt utanför Väddö. Han tvangs revidera planera från grunden.

Idag har vi haft sol under förmiddan men just nu är det molnigt, inte värsta sortens mörkgrå, men i stort sett över hela himlen ändå. Det är någon plusgrad också. En fin dag för tvättstugan med andra ord! :)

BeBest sa...

Det går långsamt fram men det går ändå fram! :)

BeBest sa...

Ja du har ju behov av lite mera värme till din trädgård nu så vi får hoppas vädret stabiliseras på rätt sida om 0!

Boel sa...

Vi har övernattat i vår stuga i mellersta Värmland. Vid den här tiden brukar vi ha taltrastar, bofinkar, morkullor, tranor, ringduvor och kanske till och med en sädesärla. Nu varken såg vi eller hörde annat än några ormvråkar som flög och ropade tillsammans. Tjälen ligger djup och det dröjer länge tills vi kan koppla på vattnet. Grävlingen har trampat ner det mesta runt huset och har hämtat dörrmattan vid ytterdörren ner till sig under huset. Det var väl ruggigt kan jag tro. Men det blir mycket ved huggen när man inte kan göra så mycket annat vid vårt ställe.

BeBest sa...

Jag är precis hemkommen efter en kvällspromenad. Häger, tranor, änder och gäss samt en sjungande koltrast. En mycket orädd hare och 13 rådjur totalt har sett på svängen runt Krämbol. DEt finns isfläckar här och var på småvägarna men annars kan man gå rätt lugnt och tyst och komma riktigt nära även rådjuren och grågässen.

Skicka en kommentar