Gryning

Gryning

fredag 12 april 2013

Nyskodd


Jag skaffade mig nya skor igår. Det är inga märkvärdiga saker. Jag hoppas de ska hålla till nästa vinter. Jag hade ett par liknande förra året.

Iförd dessa nya fotbeklädnader vandrade jag i solnedgången min vanliga slinga och fotograferade de vanliga motiven med det vanliga nedslående resultatet. En bild blev möjligen annorlunda. Den varken särskilt lyckad eller särskilt anslående i övrigt men eftersom det var länge sedan jag visade något rådjur kommer jag nu dragande med detta par.

Men skorna är jag nöjd med.

8 kommentarer:

Badaren sa...

Bra att du inte gör som somliga Börje, ja går med trasiga skor alltså.

Btw, fin bild!

baraenbildavmig sa...

Inte vet jag vad du köper för skor, men jag räknar med att mina håller minst fem år. Det måtte i alla fall ha varit med smidig sula när du kom så nära rådjuren!

BeBest sa...

Men tjena! Har du tinat fram!

Än är det mycket vinter kvar här!

BeBest sa...

De sommarskor jag använder, brukar under mina irrfärder i skog och mark, vått och torrt, utsättas för väldigt mycket som med tiden medför att helt osannolika odörer sprider sig från dem. Mönstret på sulorna brukar dessutom vara bortnött när snön kommer och då är det inte mycket mer än skosnörena kvar att hålla på. Resten får vandra vidare till de saligas ängder. Under de förutsättningarna är billiga fritidsskor med mjuka sulor bästa lösningen.

Mina promenadskor köpte jag 2008 för ett 4-siffrigt belopp och de håller nog länge än fast även de börjar bli släta om sulorna. Vinterskorna var tämligen billiga. De har nu erfarenhet från trenne vintrar och är redo att möta fler utmaningar och köldknäppar.

Mjuka bekväma skor och sulor som följer foten som en handske är viktigt för mig. Hårda sulor låter och sånt gillar jag inte. Trots min väl tilltagna övervikt går jag tyst som en katt tack vare mina mjuka fötter.

Märit i Mariehem sa...

Har varit och sulat om mina favoritskor, så nu håller de länge än.
Tycker att det är så härligt att gå in till en riktig skomakare. Man känner hur hantverksskickligheten ligger i luften. Vi har turen att ha en sådan skomakare inne i Sjöbo.

BeBest sa...

Jag vet inte om det finns en skomakare här i stan. Promenadskorna skulle nog kunna vara värda en sula även om de börjar kännas allmänt sladdriga i ovanlädret.

NatureFootstep sa...

skönt att du var nöjd med något. :)

BeBest sa...

Nöjd blir jag nog aldrig helt och hållet men jag har lärt mig att acceptera det jag inte kan göra något åt med de medel jag har till förfogande. Just nu håller jag på att försöka förstå vad som var felet och jag tror det kan stavas ISO. 100 är för lågt när det börjar skymma! Om det stämmer har jag förbättrat mina medel till förfogande till nästa gång! Hypotesen ska prövas!

Skicka en kommentar