Gryning

Gryning

torsdag 2 maj 2013

Hibiskusarna börjar få vårkänslor


Nu är de igång igen, hibiskusarna. Det är det gamla strävsamma paret Athenacus och Amy Lynn som tagit chansen att få till det. Bägge blommade samtidigt så varför inte. Av förra årets alla försök är det två plantor med dem som föräldrar som grott och ser ut att ta sig väl ut i fortsättningen.

Då pollensäckarna mognat och öppnat sig fram på dagen tog jag min särskilda pollineringspensel och hämtade pollen från Athenacus. Pollen är en färskvara så det gäller att passa på så fort man kan.

Athenacus har ganska små pollen.

Så strök jag av pollenkornen på märket på Amy Lynns pistill. Här gäller det också att vara tidigt ute för blomman står sig inte så länge och pollenkornen måste ha hunnit bilda en pollenslang ned till fröämnena i fröhuset innan blomman vissnar och faller av. Slangens uppgift är att leda pollenets sädeskärnor rätt.

Här är min del av processen klar. Nu är det upp till pollenen och Amy Lynn att klara resten.

Nu återstår väntans tider. Allt lyckas inte men det kommer nog fler tillfällen och jag assisterar hämningslöst gärna!

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du är en riktig pollenkonstnär, det ser ut som om du målar en tavla samtidigt som du pollinerar. Imponerad är jag av dina kunskaper. Vackra bilder på hibiskusarna!

BeBest sa...

Att ta pollen från en blomma och föra över på nästa blomma kräver inte så mycket kunskap egentligen. Det viktiga är att det blir gjort och sättet det sker på får bli som det passar var och en.

Hibiskusar har långa pistiller. Endast de mest dugliga pollenkornen kommer att hinna skicka fram sina sädeskärnor till fröämnena innan det är för sent. Hur det går till fick jag lära mig i 6:e klass i folkskolan. Det räknades väl till sexualundervisningen kan jag tro. :)

NatureFootstep sa...

hoppas du lyckas. :)

BeBest sa...

Ja det kan man gott göra för jag tror det kan behövas! Ibland lyckas det men oftast inte.

Av de tre hibiskusar vars blommor jag pollinerat i år är det ingen som jag säkert kan säga att det lyckats med. Däremot har några fröhus redan fallit av så i deras fall blev det inget. Fem dagar efter pollineringen av den här blomman föll själva blomman av men fröhuset sitter däremot kvar på blomskaftet som det ska så än är hoppet inte ute för den!

Skicka en kommentar