Gryning

Gryning

fredag 10 maj 2013

Min hjärna tiger


Wenn jemand eine Reise tut, so kann er was erzählen (När någon gör en resa så kan han berätta något). Så sa en tysk skald vid namn Mattias Claudius. 

Kanske har han rätt men helt säker är jag inte. Orsaken till min tveksamhet därvidlag är att jag fortfarande, flera dagar efter min fiskeresa, känner mig precis så tom i bollen som jag faktiskt är eller åtminstone påstås vara. Jag har inget att berätta helt enkelt. Vad som kan sägas är redan sagt! Vad övrigt är, är tystnad enligt William Shakespeare och Hamlet. 

Vad man inte kan säga ska man tiga om, påstod en annan tysk nämligen Ludvig Wittgenstein. Jag undrar vad min skalle inte kan säga eftersom den tiger. Finns där något alls?

10 kommentarer:

imsys sa...

Jag tippar på trafikstockning i hjärnan. Det brukar jag drabbas av titt som tätt och då blir bloggen tom.

BeBest sa...

Jag gissar att hjärnan är totalt renons på förslag.

Ett EEG skulle antagligen se ut ungefär såhär: -----------

Libra sa...

Om hjärnan är i viloläge är det just det man ska göra. Vila.
Så vila dig du och ha en bra helg! =)

baraenbildavmig sa...

Jag instämmer i det Libra säger. Det är hjärnvila anbefallen. Min hjärna åstadkom ett bildspel från onsdagen som nu är skickat till sommarflickans mamma.

BeBest sa...

Om vila hjälpte ... Nåja, jag kan väl slappa ett tag och sen försöka få till något mera kreativt men finns där inget att skapa något av underlättar det inte att hjärnan inte vill skapa något alls.

BeBest sa...

Bildspel är alltid skoj att se. Jag har haft en det tankar åt det hållet men inte givit mig på det än. Däremot har jag en del gamla foton på en hemsida, som tillhandahålls av ”Digitala Foton för alla” och de visas som ett slags bildspel men det är inte min förtjänst utan det är den sidans sätt att visa dem.

Äldsta Dotra sa...

Pappa, kan du inte berätta lite om byn vi kommer ifrån då? Finns ju många berättelser där om "vår" historia och dess sägner. Det börjar bli dags att berätta för J så smått om saker och ting. Då är det ju bra om jag själv minns "rätt".

BeBest sa...

Jag har väl berättat om det förr vill jag minnas, åtminstone de tidigaste delarna från den sena medeltiden. Vad som hände därefter och innan Matts Eriksson och Karin Ersdotter tog över 1618 behöver nog undersökas mera i tillgängliga dokument, ja även sedan också. Jag har ju bara vad kyrkböckerna berättar men det finns mera uppgifter att hämta på andra håll, åtminstone borde det finnas.

Äldsta Dotra sa...

Jo men nog måste det väl finnas sägner och historier kvar att berätta från förr? Saker som farfar berättat eller andra släktningar? Eller känner du att allt sådant redan är berättat?

BeBest sa...

Sägner och historier vet jag inte direkt men visst finns det en och annan berättelse. Hur de gör sig här vet jag däremot inte.

Skicka en kommentar