Gryning

Gryning

måndag 27 maj 2013

Om detta är inte mycket sagt


Jag visar ofta foton på mina hibiskusar. Man kan kanske tro att jag endast äger såna växter men faktum är att det finns fler arter och sorter i mina fönster. Jag tänker nu på bladkaktusar. 

Då jag flyttade till Katrineholm ägde jag inte en levande blomma. Av givmilda människor fick jag en del skott av kaktusar och en saintpaulia. Ni som följt mig länge minns att det under något år var många inlägg med såna blommor i. Ibland nämnde jag något om bladkaktusar.

Idag tänkte jag berätta lite om dessa kaktusar. Jag har två som snart kommer att blomma. Det är en sort som kallas Epiphyllum ”Blackberry”. Hur blomman ser ut vet jag inte men den ska enligt någon uppgift ha en mörkröd färg. Minns ni den här episoden från förra året då en okänd fjärilslarv fattat tycke för ”Blackberry”?

Hålen den gnagde i kaktusen har läkt och så här ser det ut nu. Det är urgröpningen till höger i bilden nedan.

En annan knoppande bladkaktus kallas Epiphyllum ”William Clark”. Den ska enligt de foton jag hittat bli gul.

Det är inte riktigt dags är för dem att visa upp sin prakt men dagen närmar sig!

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Roligt när det knoppas! Har inspekterat min bladkaktus, men inga spår av knoppar. Den fick byta fönster i somras, så vi får se om den vill blomma i det nya läget.

BeBest sa...

Mina kaktusar skaffades för sex år sedan. Endast en av alla har hunnit blomma en gång nämligen Marniera chrysocardium. Epiphyllum "Clown" kanske kommer att blomma i år men säker är jag inte. Den har lurat mig flera år nu.

Just nu är mina tre Epiphyllum-sorter - de har varit fler men har dukat under - inne men bara det blir varmare nätter ska även de ut på balkongen.

Skicka en kommentar