Gryning

Gryning

torsdag 9 maj 2013

Om jag skulle försöka få fart på mobilen


I tisdags då jag var ute på sjön började mobilen varsla om att batteriet var urladdat. Det var ett allt oftare upprepat varningspipande och till slut kom en treklang jag inte hört tidigare. Mobilen stängde helt enkelt av sig själv.

Väl hemma igen laddade jag batteriet så nu är det fullt. Nu återstår problemet att få igång otyget. Mobilen gillar tydligen att vara helt avstängd. Jag antar att det ska knappas in PIN- och/eller PUK-koder och dem har jag tillgängliga. Nu gäller det hitta bruksanvisningen och själv försöka förstå hur jag ska göra. Ringa suporten går ju inte.

Det är väldigt mycket med det tekniska! Alldeles väldigt för mycket är det!

-----------------

Lite senare!

Nu har jag läst bruksanvisningen och tror jag hittat hur jag ska bete mig. För säkerhets skull skickade jag även ett meddelande via Facebook till min mobil-guru för att få ytterligare tips.

Så skulle jag försöka pröva mig fram på egen hand! Detta måste ha satt stora skälvan i mobilen! Det den vägrade göra igår kväll hade den alldeles frivilligt gjort nu. Mobilen var igång som den brukar vara. Nu kan jag alltså ringa supporten men jag behöver inte, så det får vara. Man ska inte ringa och störa i onödan bara för att man kan!

Det är väldigt mycket med det tekniska! Alldeles väldigt för mycket är det! Till och med mer än det, det tekniska kan stå ut med!

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är lite för krångligt med all teknik ibland. det går åt en onödig mängd energi när man ska lösa uppkomna problem.

BeBest sa...

Teknik ska fungera! Så är det bara! Perpetuum mobile är grejen! Av allt att döma har teknikutvecklingen inte riktigt nått ända fram dit än.

Men tydligen är det bra om prylarna i min närhet har klart för sig att börjar de trilskas kommer jag att ta itu dem och eventuellt lösa problemet eller göra något annat ... ja, på mitt sätt alltså ... och om jag sen får ihop dem igen vet jag inte och troligen inte prylarna heller.

De kanske anar att de kan komma att se ut och fungera som vore de designade likt något påminnande om ett gemensamt projektarbete utfört av Picasso och Dali en dag då dessa herrar var särskilt sneda på tillvaron ... och den risken är förmodligen inte värd att löpa inte ens för mekaniska eller elektroniska vidunder, så av ren självbevarelsedrift väljer de att gå igång igen, så som min mobil gjort efter det batteriet laddats.

Skicka en kommentar