Gryning

Gryning

måndag 20 maj 2013

Pingsten 2013, del 1


Jag har varit ut på promenader och så att säga summerat hur det ser ut i mina omgivningar. Av någon märklig anledning har jag blivit förkyld och orkar inte skriva så mycket förklarande text. Ni får ett bildsvep nu, så får vi se om jag orkar fylla i med text senare.
Hägg

Medan jag försökte få intressanta bilder av häggens blomklasar dök de här bröllopsparet upp:

Harsyra

Harsyran har jag haft problem med i år. Blommorna ha ständigt fångat vind och rört sig. Har blommorna hållit sig i stillhet har jag blivit darrhänt under tiden. Så har det varit de gånger jag försökt mig på de cerice-rosa varianterna. Nu ska jag göra ett sista försök på dem idag. Då ska kameran stå på stativ!


Kabbeleka


Fyrfläckad trollslända, Libellula quadrimaculata

Så har trollsländorna börjat flyga. Det fanns även vinterflicksländor på gång.


Svavelgul Sippa, Anemone ranunculoides x Anemone nemorosa

Den svavelgula sippan är en naturlig hybrid mellan gulsippan och vanlig vitsippa. Hybriden har en något blekare gul blomfärg, gulsippans gröna bladfärger och bladform och det som man lättast kan skilja den från den äkta gulsippan, endast en blomma på blommans stängel. Gulsippan har två.


Svavelgul Sippa, Anemone ranunculoides x Anemone nemorosa


Från Leden Backasjön-Runt



Gullviva



Jordreva



Katt på jakt

Det var delar av pingstaftonens skörd.

6 kommentarer:

Libra sa...

Fina bilder som vanligt. Här uppe har inte häggen börjat blomma än. Hos er söderut går det ju fortare med allt sånt. Jag hoppas att förkylningen far sin kos snabbt och att du blir piggelin igen. =)

baraenbildavmig sa...

Vackra härliga bilder på pingstens hänryckning! Jag hittade fyra gulsippor på källarbacken vid torpet i år, förra året var de puts väck. Nån blommande hägg har jag inte sett än. Du får vila och återhämta dina krafter!

baraenbildavmig sa...

Och där hade du ju harsyran som gäckade dig! Som en randig blus, så skir och fin, lyckad bild!

BeBest sa...

Häggen kommer snart! Förra veckan såg man inte så mycket av häggblommorna här heller. Då jag åker upp till Idre till midsommar kan jag hitta nyss utslagen hägg på Nipfjället.

Förkylningen är bara en tillfällighet. Den ska bara gå över! Så har jag bestämt!

BeBest sa...

Jag går och lägger mig en stund när skallen beckar ihop! Sen finns det ju såväl kaffe som Alvedon också! DEt ska nog lösa sig! Jag tänker inte ge mig!

BeBest sa...

Jo jag har ett hyfsat foto på den vanliga varianten av harsyra men jag är inte nöjd med den jag hitintills fått på den cerice-rosa. Idag är det inte så mycket vind så med lite tur kanske det kan lyckas bättre om jag sätter kameran på stativ.

Skicka en kommentar