Gryning

Gryning

tisdag 21 maj 2013

Pingsten 2013 del 2


Pingstafton var molnig med aningen av ljus mellan molnsjoken. Pingstdagen bjöd på heltäckt himmel. Bägge dagarna hotades det med åska. Det blev ingen åska men några regnstänk på pingstdagen. 

Jag hade inte fått till mina foton av de cerice-rosa harsyrorna så som jag ville ha dem. Blommorna rörde sig i vinden och jag darrade på handen. Det usla fotoljuset satte mig och min kamera på svåra prov. I ren desperation tog jag till blixten. Bilderna blev skarpa men färgen helt fel, fast det syntes först då jag öppnade fotona i datorn. Att det skulle behöva vara så svårt!

På väg mot harsyran hittade jag en vinterflickslända. De övervintrar som fullbildad insekt medan övriga flicksländor fortsätter sitt liv som nymf i vattnet till dess våren och sommarvärmen kommer.

Efter försöken att få harsyran på bild begav jag mig mot Krämbol och råkade passera granen som läcker  kåda i samma takt som min soriga, förkylda träprotes till skalle. Vi sympatiserade en stund över tingens i sig inneboende djävlighet och med blixtens hjälp fick jag denna bild. Det är en stor igenkänningsfaktor där, fast granen har mysigare hy!

På Lillsjön tjuvfiskade två tonårspojkar med båt. Det visste vad höll på med. Det räckte att jag höjde kameran för att de skulle slita upp huvorna över skallen. De var särskilt noga med att uppehålla sig på den plats där skäggdoppingen brukar ha sitt bo.

Ute på en av de gamla hövallarna finns ett flyttblock omgivet av träd och buskar. Självfallet är det ett av mina återkommande motiv även om bilderna inte blir lika intressanta som verkligheten. Av det stora flyttblocket syns inget just ur denna vinkel men det finns där bakom häggbuskarna.



Så kom jag hem med ett stort antal bilder och jag var nöjd ända tills jag fått se resultatet. Även annandag pingst skulle ägnas åt harsyran!

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Den cerisefärgade harsyran gäckar dig, men du har kommit igång med att fota sländor med besked! De är så vackra! Jag kan tänka mig att du inte gav upp utan att ha fått en bild på det du eftertraktade.

BeBest sa...

Jag försöker få foton av allt som jag tycker verkar intressant eller vackert. Så länge det vågar utsätta sig för min närgångna lins så går det bra men allt jag vill åt, släpper mig inte inpå sig utan håller ett gott säkerhetsavstånd. Då önskar jag att jag kunde byta till en för avståndet mera passande optik.

Jag är inte helt nöjd än men det börjar bli bråttom. Säsongen är snart över!

Skicka en kommentar