Gryning

Gryning

måndag 13 maj 2013

Sköna maj


Jag låter nog bilderna själva få berätta sina egna historier. Senast ån vid Genne visades var det -18°C och sjörök nu var det 18°C och långt kommen lövsprickning längs stränderna.

Backasjön låg skön som en idyllisk väggbonad man förr hade i köket.

En vit fjäril kom flygande och landade intill mig. Jag är inte säker på arten men gissar på rapsfjäril.


Lönnen har slagit ut.

Hagarna vid Backa Gård övervakas av en kråka.

Då jag var barn hade detta kunnat vara en välbesökt lekplats.

Detta är ett av mina favoritkärr på våren. Troligen hade jag som barn sett till att såväl stövlar som byxor hade blivit ordentligt fyllda och genomblöta om jag hade haft möjlighet att leka där.

På andra sidan vägen växer gullpudran.

Vid Bonneråd trivdes hästarna i hagen lika gott som jag i det sköna majvädret.

Vid Krämbol grönskar det redan snällt för att i någon mån travestera Evert Taube. Jag vet inte vad de sått där i år.


Fågelbären har också börjat blomma.


Maj är skön!

8 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är överväldigande med den skira grönskan. Så vackert skildrat i dina bilder. Ja, det verkar vara en rapsfrjäril. Här på torpet har allt vuxit så jag häpnar, jag har ju inte städat bort fjolåret. I stan var gräset fortfarande visset och grådassigt.

BeBest sa...

Det går oerhört fort nu. Man ser skillnad i grönskan mellan morgon och kväll! Det gäller att hinna med meda tt få in våren i kameran innan sommaren kommer. :)

baraenbildavmig sa...

Det var bra uttryckt! Jag gick en sväng idag innan vi for hem. Många fjärilar såg jag, men de var inte samarbetsvilliga. En hade satt sig på min axel och jag trodde att det var ett torrt löv innan den bara flög iväg. Men en lyckades jag fota, en som jag inte har i mina samlingar tidigare, en liten grön. Någon gullpudra har jag inte sett, men humleblomstret knoppas.

BeBest sa...

Idag gick också ut men det jag fick med mig hem var en ryggsäck och ett kamerastativ. Nu vill det till att jag börjar använda det också.

imsys sa...

Nu plötsligt slår allt ut på en gång! Ett par dagar inomhus och naturen har exploderat!

Dina bilder är ljuvliga!

BeBest sa...

Tack Imsy!

Våren kom ut sent ur startblocken men nu sprintar den på rätt bra. Få se om sommaren tar över stafetten i pingst.

Anonym sa...

Ja maj är ljuvligt skön, likaså dina bilder! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :)

Idag har vi ingen skön majdag precis men det sätter ju en smula relief på tillvaron. I morgon hoppas jag på mera solsken och kanske en aning extra värme också. Jag har en del platser jag ska försöka hinna med.

Skicka en kommentar