Gryning

Gryning

onsdag 8 maj 2013

Skysjön


Det var dags för en dags besök hos storlommarna vid Skysjön. Innan soluppgången gav jag mig av och hade en fin resa under en vacker gryning. Bortsett från ett par harar ute på en åker såg jag inget vilt intill vägen. Djuren kanske fanns där men jag upptäckte dem inte.

Väl framme bytte jag till fiskekläderna, löste fiskekort och båt samt körde bort till Skysjön. Vägen rekommenderas inte för vanlig personbilstrafik! Den är i sämre skick än jag någonsin tidigare sett den! Nere vid sjön tog jag det lugnt och åt min frukost. En fiskare var redan ute på vattnet och fler kom efter medan jag gjorde i ordning utrustningen.

Vid 8-tiden var alla preludierna genomförda och jag rodde ut för att söka dagens första fisk. Det tog en god stund innan koden till hemligheten hur jag skulle få fiskarna att vilja intressera sig för mina beten. Mina förehavanden studerades under tiden noga av och på nära håll av storlomsparet. Medge att ett sådant mottagande höjer trivseln!

Det visade sig att dagens lösen var beten med orange färg och det skulle finnas något fladdrigt baktill för att det skulle attrahera regnbågarna så mycket att de ville ha det. Detta är den första fisken som kom upp i båten. Det finns större i sjön åtminstone om man ska tro de uppgifter som finns på Fyrväpplingens hemsida. Fisken på bilden är kanske 5hg tung och den följdes under dagen av en trio till i ungefär samma storlek.

Jag fiskade mest ute på sjöns djupare delar men rodde även runt i vikarna för att söka vyer, se hur andra gjorde och inte minst minnas gamla högtidsstunder av spännande kamper där fiskarna onödigt ofta stått som segrare eller oväntade möten med fyrfota vilt och fåglar. Då och då gjorde jag ett strandhugg för att få lä och ta en fikapaus. Här är ett av sjöns mera trolska ställen.

Fiskgjusen kom som hastigast förbi. Jag hann inte få den på bild men fågeln hade hittat en stadig kvist som den skulle ha till sitt bobygge högt i en tall någonstans i närheten.

Vid 17-tiden hade jag fått nog av fisket och rodden, fikade upp det sista av matsäcken, bytte till reskläderna, rapporterade fångsten och lämnade tillbaka båtnycklarna samt mycket trött men väldigt belåten över att ha fått mig en dag med härlig livskvalitet, begav jag mig så sakteliga hemåt.

10 kommentarer:

imsys sa...

Storfiskar´n i farten? Vilken stilig firre!

BeBest sa...

Jo nu är han igång med storfiskarvalsen igen!
http://www.youtube.com/watch?v=u9Ff7NbmChQ

Libra sa...

Vilken underbar dag! Och vilka fina bilder. Det är verkligen livskvalitet!

baraenbildavmig sa...

Fotogenique fisk! Vilken härlig dag du verkar ha haft ute på sjön och fin fångst både i fysisk form som i kamerans och ditt minne!

BeBest sa...

Jag hade en fantastiskt skön dag. Under dagen bytte landskapet färg från tallbarrsgrönt till björklövgrönt.

BeBest sa...

Tack du!

Ja kan bara tacka och ta emot för den dagen. Då jag for hem var jag oerhört glad över att ha haft denna turdag men självfallet även trött. 8 timmar på årbänken känns i rygg och axlar på en otränad person!

Boel sa...

"Han är duktig å fota å så där.. " Makens kommentar, och bättre kan det inte bli. Håller med.

BeBest sa...

Jag tackar och bockar! :)

Jag vill bara försöka visa vad jag ser och försöka få fram hur jag ser det. Ibland lyckas jag, ibland blir allt snett och vint men det var kanske så jag omedvetet tänkte den gången.

NatureFootstep sa...

lommen ser ut som en av mina bilder från Storsjön. :)

BeBest sa...

Jo lommar i vatten skiljer sig inte mycket åt. DEn här är på väg bort. Då jag började plocka fram kameran var den på ca 10 meters avstånd men här på bilden är det nog 15. Det är lite lurigt att ta bilder av en simmande fågel från en roddbåt.

Skicka en kommentar