Gryning

Gryning

fredag 14 juni 2013

Clivia, Epiphyllum & Hibiscus


Ute på balkongen står nu clivian i full blom.

Intill den försöker den nyaste hibiskusen imponera på sitt sätt.

I fönstret här bredvid mig hänger en Epiphyllum ”Blackberry”. Den kommer nog att slå ut för första gången idag. Det är nära.

Äntligen sent på kvällen slog den ut!

(140328 Jag tror inte att detta är den sort den påstods vara! Färgerna stämmer inte.)


De tre små plantorna som kommit ur clivians frön kämpar på. Bäst har det hitintills gått för den som har ett B på namnlappen. För Å och F är det mera trögt men även de växer till.

Hibiskussticklingarna, som jag satte i vitmossan, verkar ha rötter men har tappat bladen så jag vet inte om det blir något av dem trots allt. Här behövs fler försök innan jag vet vitmossans värde!

Jag hade en Epiphyllum ”William Clark”, vilken var på väg att blomma. Dessvärre gav knoppen upp hoppet och föll av.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Så fina blombilder! Ingen av mina blommar, jag vet inte om de strejkar av någon anledning. Hibiskusen finns det väl hopp om, men clivian verkar ha hoppat över blomningen i år. Jag får komma in och kolla hos dig lite då och då.

BeBest sa...

Clivian brukar bli kinkig med blomningen om de får för mycket vatten. Jag har hållit min ganska torr under vintern och våren och helt utan vatten från det blomknopparna började anas nere bland bladen. Först nu när stängeln vuxit upp och blomningen kommit igång ger jag den vatten och gödning igen. Det ska jag fortsätta med över sommaren men inget överdåd!

Jag trodde kaktusen skulle slå ut under dagen men den håller på sig!

baraenbildavmig sa...

Oj, vilken praktfull blomma! Den var värd att vänta på!

Man kan nog inte beskylla mig för att övervattna. Clivian har jag haft länge och den är van vid mycket magra förhållanden och har blommat villigt. Nu vet jag inte vad den menar.

BeBest sa...

Ja, det har tagit 6 år från liten stickling till utslagen blomma. Det finns 2 knoppar till. Blomman mäter 20cm i diameter. Den ser nästan ut som en nyårsraket!

baraenbildavmig sa...

Häftigt!

BeBest sa...

Ja men nu håller den första blomman på att stänga ner samtidigt som nästa är på väg att öppna sig. Ska bli intressant att se om den också väntar till sena kvällen.

Skicka en kommentar