Gryning

Gryning

tisdag 18 juni 2013

Epiphyllum-hybrid


Det finns kaktusar i många miljöer från torra solstekta öknar, till upp i djunglernas skuggade ångande trädkronor eller högt upp bland blåsten, nederbörden och molnen kring Andernas snöklädda toppar. Epiphyllum-grupperna hör till dem som lever uppe i trädkronor. De har där möjlighet att få fäste i mossiga eller lavklädda gropar och fickor i grenverket. 

De lever på men inte av träden. De är alltså epiphyter, som skaffar sin näring på egen hand ur den fuktiga luften, mossan och de multnande löven. Av det förstår man att fuktig luft är viktigt men att behovet av gödning inte är så stort, samt att jorden inte får bli hård och kompakt. Inte får mina kaktusar det så väl och likväl blommar de ... ibland.

Just nu blommar en av mina hybrider. Enligt säljaren skulle vara en sort vid namn Blackberry. Det är jag nog inte så säker på att det är! Den finns en sort med det namnet men den har andra färger! Det spelar kanske mindre roll för jag tycker blomman är vacker. Så här ser den ut i soligt dagsljus.

Det finns en knopp kvar men den hinner nog inte öppna sig innan midsommar.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Den är väldigt vacker! Den kan man beundra länge.

BeBest sa...

Tyvärr får man bara ha två dagar på sig att beundra den! Sen slår blomman hop sina kronbad och vissnar sakta bort.

baraenbildavmig sa...

Jag minns det nu att de är ganska kortlivade.

BeBest sa...

Öken kaktusar har i många fall bättre hållbarhet på sina blommor men även där kan det roliga vara över ganska fort.

Anonym sa...

Åh, en sån julkaktus har jag också. Och den vimlar av stora, röda blommor sådär i maj-juni varje år, men inte en blomma över jul. Jag har nog tur med min, för blommorna är vackert utslagna åtmindstånde en vecka innan de börjar fälla ihop sig och dö.

Har även en ståtlig Amaryllis som blommar några gånger varje sommar, men aldrig över julen. :-)

Hoppas att allt är bra med Dig. Här är det helt ok.
/Morsan

BeBest sa...

Julkaktusarnas blommor brukar kunna stå sig flera dar men blommorna hos den typ som ibland kallas prinsesskaktus är mer kortlivade. Knappt 2 dygn verkar vara vad som gäller för blommorna hos just den här varianten på bilden.

Den är köpt under beteckningen ”Blackberry” men blommans färger och dess storlek, XL, 15 -20 cm i diameter, påminner mycket mer om en sort som heter Epiphyllum ”Frontrunner”, ESA#6696.

Skicka en kommentar