Gryning

Gryning

fredag 28 juni 2013

Midsommarfiske i Idre 2013 - 5


Söndagen var avresedag. Jag var uppe tidigt, gjorde mig i ordning och städade ur rummet. Det återstod timmar till Idrefjällens sport skulle öppna och jag kunde återlämna nycklarna. Med kameran i näven gav jag mig ut på byn.

Allt var lugnt och stilla. Kyrkklockan räknade in varje timme. Jag hörde nog fler slag från den än jag såg människor ute. Jag skulle lämna Idre men andra skulle komma dit och roa folket. Den 12 - 13 juli ämnade bygden festa loss på riktigt och ställa till sin sedvanliga Idre Yra. För att få rätt sprattel i benen hade man enligt affischerna engagerat ett brett urval av bra artister och dansband för det är ju som Larz Kristerz säger: ”Det måste gå att dansa till”!

För att fördriva tiden traskade jag runt på smågatorna. Idrebyn klättrar upp från sjön i en starkt kuperad terräng. Där det gått att skapa en plan yta står en gammal eller ny byggnad av något slag, någon nära gatan, någon annan lite snett och en tredje uppe på en höjd för att nu nämna något. Här är det markförhållandena och behoven som dikterar vinklarna i stadsplanen. Det känns charmigt och långt från 50-, 60- och 70-talens prydligt inrutade och närmast klonade villatomter.

Vart man kommer möts man av blommande natur, fågelsång, porlande bäckar eller en spegelblank tjärn. Midsommarblomster är som bekant lila till färgen här nere i södra Sverige men norröver är det även vanligt med ljusare varianter.

Lingonen blommade också bland villorna.

Och som jag tidigare sagt, rinnande vatten och små tjärnar är det nära till inne i Idre.


Jag hittade en spira som jag misstänker är en underart av kärrspira, Pedicularis palustris nämligen nordspira, Pedicularis palustris ssp. borealis. Den är inte allmänt förekommande men har en del lokaler i byn och dess närhet men även längre ut i socknen. Jag hittade den även vid Guttudalskojan.

Jag hade gått runt i byn en god stund och från att ha varit högst, gick jag åter ner till beteshagen vid Idresjön där jag började min redovisning av midsommarfisket. Jag har faktiskt fiskat en hel del om dagarna trots att jag inte visar foton av mina goda fångster. Jag har inget behov av att skryta om min synnerligen förträffliga fiskeskicklighet.

Hej då Idre! Vi ses nästa midsommar!

8 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Jag träffade på den ljusa varianten av midsommarblomster lite här och där under min promenad häromdagen. Så vackert med allt vatten i olika former!

Jag har långa delar av dagen svårt att kunna se inlägg med många bilder så mitt kommenterande blir lite när det faller sig och inte alltid när jag önskar det. Det visade sig att man hade "glömt" att skicka oss en ny router när vi förnyade abonnemanget på mobil uppkoppling. Det återstår att se om det blir bättre när vi väl har fått den.

BeBest sa...

Det är mycket med det tekniska!

Jag törs inte lova att det blir färre bilder här i fortsättningen heller! :)

Det blev en del även under hemresan men de börjar kännas överspelade vid det här laget. Det fylls hela tiden på med nya foton! :D

framsnacka sa...

:-D Skrattar gott åt att "du har inget behov av att skryta om din synnerligen förträffliga fiskeskicklighet." Och så är det det du gör! Underbart! :-D
Jättefins bilder du fått med dig! Får en härlig känsla av Idre. Underbara vyer och massor av vilda blommor, och lingonris. Och dansband...
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Idre har ett eget tempo! Folk har tid att prata med varandra. Jag tror det är viktigare att få det gjort än att bli färdig med det man håller på med. Det gäller ju att hushålla med resurserna så sysselsättningen räcker länge!

Jag vill visa det jag tycker om i Idre. Någon annan skulle kanske välja andra motiv och presentera dem på ett annat sätt. Det beror ju på såväl personliga preferenser som vem man vänder sig till och vad man vill säga med det man visar. Jag visar det jag gillar och gärna då alldagliga motiv och vyer som inte uppmärksammas i reklambroschyrerna även om jag försöker hitta mina vinklar då jag tar bilderna.

framsnacka sa...

Det är alltid mycket mer intressant med en personlig vinkling! Idre låter som en behaglig plats. Får ofta intryck av att människors stress ökar för varje dag, främst från arbetsgivaren, men även yttre krav som "look" och "att vara bra". Det finns en stor mängd omänskliga krav som får människor att känna att de inte är bra nog som de är. Och fick de istället vara de de är, hade de varit bra nog - ironiskt.
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Jag tror att de som lever på att serva turisterna har det rätt stressigt när säsongerna är igång. Däremellan får de det lite lugnare och kan ta en period av återhämtning och se över sina butiker och verksamheter inför nästa rusch. De som har möjlighet att rå sig själva i Idre gör nog det också och det fungerar ju!

Jonas Gardsiö sa...

Trevlig läsning det här. Fina bilder. Anariset var vackert men fisket för min del gav ingen vidare utdelning.

BeBest sa...

Tack Jonas!
Du känner nog igen dig. :) Det är tråkigt när man inte får så mycket mer än miljöombyte på fisketurerna!

Skicka en kommentar