Gryning

Gryning

torsdag 27 juni 2013

Midsommarfiske i Idre 2013 - 4


Midsommardagens morgon var regnig. Planen var att först tanka bilen och sen fara bort till Guttudalskojan för att dokumentera en del av miljön kring den raststuga, som ramhandlingen i mitt romanmanuskript ”Skrakens öga” tilldrar sig i.

Den första morgonen i Idre hade jag misslyckats i försöken att få foton, där dimmorna efter regnen steg ur skogen. Nu hade jag bättre tur. Längs vägen bort till raststugan finns ett ganska brant berg, Frönberget, och där klättrade dimmorna.

Nästan framme vid ån Guttan lunkade en ung älgtjur över vägen och ställde sig lite blygt bland ungtallarna för att se vad jag var för otäcking.

Vid Guttan finns två raststugor, Guttukojan och Guttudalskojan. Det var till den senare jag skulle. Så här ser ån ut nedströms det ställe jag brukade skölja disken på den tiden denna stuga var mitt primära basläger.

Stugan har nu rustats upp för andra gången och rummen har omdisponerats sen dess jag första gången 1990 besökte den. Då var det ett gäng fiskekompisar som arrenderade kåken och en av medlemmarna, tecknaren och musikern Jarent Eklund, hade porträtterat sina kompisar på väggarna i ”köket”. De flesta av dessa nunor försvann vid första renoveringen och nu har de återstående också målats över. Snart är väl de snövita väggarna nerklottrade igen. Det finns folk till allting så sabotaget, kan redan ha börjat även om väggarna fortfarande var snygga och rena i lördags. 

Det enda som idag finns kvar och minner om det gamla gänget är en gren uppsatt över entren. Där har de ristat in namnet på kojan.

Jag försökte få foton på interiören men misslyckades. Kamerans blixt räckte inte till. Stugan är vedeldad och det finns ved men man bör ha med sig en yxa. Vedhuggning värmer också rätt bra!

Uppströms raststugan finns höljan jag brukade jag hämta vatten ur.

Vid ån häckade strömstaren, Cinclus cinclus. Paret flög hela tiden fram och tillbaka över vattnet för att mata ungarna med sländenymfer de hittat i forsen nedströms. Här är det en av föräldrarna som håller mig under uppsikt från andra sidan ån.

Det låg gott om stenar med mönjeröda färger på. Jag vet inte om det är utfällda blyoxider eller något annat men det har funnits gruvdrift i området mellan Idre och Grövelsjön.

En växt man ofta ser ute vid sankmarkerna är tätörten, Pinguicula vulgaris. Växten är ”köttätande” och man kan använda bladen till att göra äkta gammaldags tätmjölk eller långmjölk/långfil/filbunke. Bäst blir det ifall man kan få tag på färsk opastöriserad mjölk.

Jag hittade även ögonpyrola, Pyrola uniflora, här.

Det vakade en hel del fisk vid Guttan. En riktigt stor höll till långt nedströms om raststugan. Jag försökte få den att ta min mask men den ville inte. Den finns med andra ord kvar men är inte lätt att nå fram till.

Strax nedanför Frönberget finns en liten sjö som heter, Jämngäddtjärn! Sjön gör skäl för sitt namn! Där fanns många vakande och hoppande fiskar samt gott om insekter på ytan och i luften. Jag prövade att nå ut till de största vaken med hjälp av spinnspöet och ett litet skeddrag. Jag hade hugg eller efterföljare nära land men inget hände ute i sjön. Fiskarna, som attackerade mitt bete var gäddor, omkring 20 cm långa! 

Två flugfiskare hade sett alla vaken ute på sjön och försökte få något att ta deras flugor. En av dem lyckades alldeles intill stranden få en lika fjuttig gädda på sin fluga. Sjön innehåller förutom gäddorna såväl röding som öring. Dessa sätts ut som små för att växa till sig och locka till sig fiskare men troligen försvinner många ner i gäddornas magar innan dess. Finns det små gäddor finns det även större föräldrar!

Denna dag blev jag utan fångst men jag hade heller inte satsat så hårt på att få någon. Kvällen ägnades åt att packa hop mina pinaler för nästa dag var det dags att dra söderut igen. Innan läggdags hann jag med en liten promenad på byn och stannade då en stund vid Skvalptjärn och tittade på fontänen.

Man är aldrig långt från små tjärnar och rinnande vatten i Idre.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Så vackert med dimslöjorna! När vi for hem på efternatten från omplåstringen av maken var det genom dimhöljda landskap färden gick och jag bara häpnade och njöt. Så vackert! Aha, är det så tätörten ser ut, lite speciella blad har den. Och pyrola är väl ett fantasiväckande namn på en vacker blomma! Den där röda färgen på stenarna ser det nästan ut som om någon hällt ut!

BeBest sa...

Ja det gör ju det med de röda stenarna men det är på fler ställen längs ån det finns rödfärgade stenar och färgen finns kvar år efter år. Jag tror det kan bara blymönja som fällts ut på stenarna. Man har brutit bly vid Vassbo och Guttusjön mellan 1955 - 1982. Malmen finns troligen utspridd i mindre inte brytvärda malmkroppar över hela området och därför hittar man också vackra spår av den.

Tätörten är ingen storvuxen ört. Den här har en liten regndroppe kvar uppe på blomman.

Pyrola-släktet har många arter. Ögonpyrolan har också räknats dit men på senare tid har den fått bilda ett eget släkte eftersom den har endast en blomma per stängel medan övriga har många och mera klocklika blommor.

framsnacka sa...

Vilken lycka att få se strömstaren! De är så fantastiska små fåglar, kan titta på dem i evigheter. Bild också! Underbara vyer! Och stugan ser mysig ut. Dimman fick du också till bra, ovanför trädtopparna! Roligt med ungtjuren! Jättebra bild du fick till på den! Gillar tallskogen runtomkring den.
Du är oerhört kunnig på allt möjligt, t ex växter och deras namn. Känner inte ens igen den köttätande, men tycker att den är jättefin!
Roligt att du tagit så många bilder, blir lite som om jag fick vara med :-)
Allt gott till dej!!

BeBest sa...

Jag är faktiskt inte nöjd med fotot av strömstaren. Det borde ha gått att ta en skarpare bild fast då kanske jag hade behövt ha stativet.

Stugan är jättefin! Förr hade den två rum tillgängliga. Sen förstördes rökgången till spisen i det inre rummet så man kunde inte få det varmt på vintern. Då bommades dörren dit in igen men bröts upp snart efter.

Vid renoveringen första gången byggdes skorstenen upp från grunden. Nu har det gjorts en stabil vägg mellan rummen och en ny dörr utifrån tagits upp. Den dörren var låst men det främre rummet kan användas av allmänheten. Det är för övrigt i det rummet berättelsen ”Skrakens öga” tilldrar sig.

framsnacka sa...

Aha, vad intressant!
Nej, det är inget tydligt foto, men du fick i a f se den! :-) Fick lust att resa lite. Hoppas besöka mina syskon i augusti.
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Strömstararna och deras jobb med att leta föda att mata ungarna med såg jag hela tiden jag var vid åkanten. Det var en trevlig upplevelse. Det finns strömstare även här men man ser dem då mest på vintern.

En resa är inte så dumt men man behöver ha tid både innan och efter för att hinna förbereda sig och orka sortera upp alla intryck efteråt. Det är nog först nu jag känner att jag har landat i mig själv igen.

Skicka en kommentar