Gryning

Gryning

tisdag 4 juni 2013

Nu återvänder de


Igår gick jag en liten sväng i solskenet medan tvättmaskinerna gjorde sitt jobb. Jag hade inget myggmedel på mig och jag blev raskt varse skillnaden då jag gick stigen genom skogen fram mot badplatsen. Många såväl yngre som äldre passade på att njuta av värmen. 

Jag hittade en liten och sliten björnbärssnabbvinge. Den är den första jag fått ett någorlunda bra foto av men eftersom fjärilen visade sig ha väldigt nötta vingar, låter jag bilden stanna i min dator. Däremot fick jag se en annan verkligt grann och stor praktfjäril! Den hade fattat tycke för en hög och halvt utblommad syren och flög uppe bland blomklasarna.

Den poserade gärna men höll sig på ungefär 2 - 3 meters avstånd. Ibland tog den en flygtur och även ett och annat varv runt mig bara för att retas. Plötsligt satte den sig med utfällda vingar mycket nära och jag trodde att nu ... men då jag försökte få fotot flyttade den sig och slog ihop vingarna! Undersidan går inte av för hackor den heller!

Vad var det nu för sort? Först gissade jag fel men efter en stunds sökande på webben stod det klart att detta är en av de fjärilsarter som fyttar hit på sommaren för att fortplanta sig och lägga ägg. Dessa hinner utvecklas till en ny generation, vilken i slutet av september, början av oktober återvänder till värmen kring Medelhavet och övervintrar där. Arten är en Tistelfjäril, Vanessa cardui.

8 kommentarer:

Libra sa...

Tänk att syrenen blommat ut hos er och här har den just börjat blomma. =)

imsys sa...

Wow, vilken snygging! Ska speja efter tistelfjäril!

BeBest sa...

Det här är nog en gammal tidig sort. Det finns andra som precis har börjat också.

baraenbildavmig sa...

En sån skönhet! Den vet jag nog inte med mig att jag har bland bilderna. Grattis till den! Det är tråkigt när man äntligen lyckas fota en speciell fjäril och den visar sig vara tufsig och sliten. Man vill ju ha nåt vackert att visa upp. Men ofta är just det ett steg på vägen och snart har man den där fina bilden.

BeBest sa...

De lägger ägg bland tistlar så vet du var det finns såna, så kan du nog hitta dem där men även trädgårdar med mycket blommor gillas av tistelfjärilen när den är hungrig.

BeBest sa...

Det är sant: En fräsch fjäril är roligare att visa än en sliten. Den slitnas livsberättelse skulle däremot vara skoj att få ta del av!

Boel sa...

Jag gissade på Amiralfjäril, de är ju ganska lika. Tistelfjäril har jag bara sett på bild. Du är duktig.

BeBest sa...

Jag trodde det var en någon bland pärlemorfjärilarna först men där fick jag tji! Duktigare än så är jag inte.
Amiralen har jag foton på sen gammalt så den såg att det inte var men de ska väl komma snart de också om de inte redan är här.

Skicka en kommentar