Gryning

Gryning

onsdag 19 juni 2013

Nyputsat och blankt


Igår hälsade jag på mina döttrar och passade på att visa min dotterson var hans mor bodde då hon var mycket liten. Grabben är ett bil-freak värre än de flesta! Mot kvällen for vi ut till Ulva Kvarn där fordonsentusiaster visade sina gamla tvåhjuliga eller fyrhjuliga pärlor av äldre årgångar. Kvällens äldsta bil var faktiskt svensk och byggd 1917. Den ska jag återkomma till senare.

Det fanns mycket glitter att beundra. Vet ni vem som stod modell för ”Spirit of Ecstasy” som pryder Rolls-Royce?

Den här dekorationen eller varianter på det temat prydde förr bilar från Dodge. En stilig getabock är det!

Jag har fler foton på gamla bilar från denna kväll och jag törs nog lova att några av dem kommer att dyka upp här i framtiden.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Snygga prydnader! Jag hade inte en susning innan jag googlade och hittade annan intressant info, som att man nuförtiden kan fälla in kylarprydnaden innan man lämnar bilen. Det behövs nog, kan jag tro!

BeBest sa...

Hela historien bakom ”Spirit of Ecstasy” hittar du på Wikipedia.

Jo, BMW som numera äger Rolls-Royce letade fram den gamla och hårt slitna gjutformen och återskapade med modern teknik en ny gjutform, vilken är helt trogen originalet i dess ursprungliga skick.

Boel sa...

Hur såg det ut i Moxboda då?

BeBest sa...

Vet inte. Det blev inte tid att fara dit men på så vis har vi ju det gottaste kvar! :)

Skicka en kommentar