Gryning

Gryning

fredag 19 juli 2013

Clivia från frö


I början av januari berättade jag att min mönjelilja, Clivia miniata, hade fått frön och att två av dem satts i jord. Ett hamnade ytligt det andra något djupare. Meningen med detta var att försöka utröna vad som var bäst. Någon månad senare hade ytterligare ett frö mognat och det sista torkat bort. Eftersom det ytligt satta fröet just då hade utvecklats bäst gjorde jag så även nu men tog bort allt fruktkött först, så som jag läst mig till att man skulle göra.

Så har tiden gått ett halvår och bland de små clivia-plantorna har det hänt saker. Det första ytligt satta fröet raskade på med att få fram den första roten och bladet men sen har utvecklingstakten bromsats upp. Det djupt sådda fröet tog tid på sig att börja gro och växa till men därefter har plantan utvecklas fint. Det äldsta ytligt satta var i full fart, då det var dags att så det tredje fröet. Därför fick det en grund placering precis i under jordytan. Fröet hade oturen att vid sådden bli vänt upp och ned så rotanlaget hamnade åt fel håll men det kunde rättas till därefter sköt även små blad fram men för detta senast satta frö går tillväxten mycket trögt just nu. Alla har dock grott och visar de första bladen men det är som sagt det djupt satta som fått bäst fart när det väl kom igång.

Moderplantan står nu ute på balkongen och har blommat rikligt i juni. Det finns många frukter på blomstängeln så jag antar att några ska klara sig och komma att gå fram till mognad och sådd. Jag sätter nog dessa eventuella framtida frön djupt om sådant tillfälle ges.

3 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Roligt med dina fröstudier. Jag har faktiskt en sån där röd frökapsel på min clivia nu. Det är alltså djupt som gäller när det blir dags.

BeBest sa...

Jag vet inte om det är nödvändigt att ta bort fruktköttet. Det statistiska underlaget hos mig är i klenaste laget, dessa tre plantor, för att jag ska våga säga något som en har någon sannolikhet men det frö som sattes djupast, B, hamnade ca 3-4cm under ytan. F, sattes så det precis var täckt av jord och Å låg till hälften i jord.

Vänta till frukten verkar vara helt övermogen eller faller av.

BeBest sa...

Mycket har hänt sedan dessa frön blev plantor. F tog sig aldrig medan B och Å växer fint. B är på väg att blomma för första gånge. och Å kanske också gör det i sommar.

Nya frön har kommit och hamnat i jord sedan de här ovan såddes. För närvarande har jag över 50 små plantor på gång.

Skicka en kommentar