Gryning

Gryning

måndag 15 juli 2013

I skuggan en solig dag


I lördags tyckte jag att det var passande att fortsätta jakten på möjligheter att få bra foton av pärlemorfjärilar. De är gäcksamma de där insekterna! De sitter stilla precis så länge att man tror att nu går det nog att få till fokus också ... då flyger de kvickt långt bort! Jag fick dock en inte särskilt skarp bild av en älggräspärlemorfjäril, som sökte skydd för det stirrande kameraögat lång inne i ett hallonbuskage.

Det blev alltså att försöka sig på andra motiv istället även om jag såg många fina fjärilar på avstånd. Såväl amiral som tistelfjäril och en liten trollslända jag inte kunde identifiera följde pärlemorfjärilarnas exempel. Retsamt är vad det är!

Det var varmt och skönt men jag försökte hitta skuggade platser att ta mina foton från. Här söker jag grodperspektivet under bron vid Värmbols bruk.

Just nu är det riktigt lågt vatten i ån och knappt någon rörelse på det.

Sedan jag lämnat ån gav jag mig bort längs grusvägar förbi åkrar, hagar och ängar samt via skogsstigar mot Falkbo och Fannstorp för att söka mina fjärilar längs dikeskanter, vägrenar, blombackar och snår. Det fanns där men ville inte vara med på bild! Men en förgätmigej vågade visa sig.

Jag fortsatte vidare mot Duveholm och till slut gick jag över två långa träbroar och var därmed i Carl Ugglas Park. Trävirket på det solvarma broräcket genomparadiset för insekter var alltför hett för att sländorna skulle vilja vila där. Står man däremot inne i den sköna skuggan från träd och buskar och kikar ut ur lövverket kan man få den här synen ut över vattnet.

Det finns fler ställen att leta fjärilar på och jag har inte givit upp hoppet om att lyckas med dem än.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Nej, inte ska du misströsta om fjärilarna! Jag har knappt fotat något den här sommaren och alltså heller inga fjärilar. Jo, en blåvinge har fastnat, men inget speciellt med den. Men det hinns med. Speglingar är något som är svårt att motstå, det blir som dubbelt upp av det goda. Dina bilder visar skuggor och speglingar av bästa slag!

BeBest sa...

Det retar mig att jag inte kommer åt dessa fjärilar. Så fort jag närmar mig och kommer kanske 5m från dem flyger de undan till något ställe jag inte kan ta mig till eller gömmer sig helt.

Det finns andra motiv att välja naturligtvis men fräscha pärlemorfjärilar med hela vingar är vad jag vill åt just nu. De blir lättare att komma åt längre fram då vingarna blivit slitna, förlorat färg och trasats sönder i kanterna men då har de nya fjärilar vars föräldrar flög i våras, kommit ut med granna färger och hela vingar ...

baraenbildavmig sa...

Ja, det är retsamt. Mina gårdsfjärilar är omöjliga att plåta. Jag hade en stor orange fjäril här i flera veckor, men aldrig att jag kunde ens närma mig den. Undantaget var förstås fjärilen som tog mig för blomma! Jag hade önskat mig en fotopromenad idag, men eftersom jag var dum nog att plantera några plantor i en rabatt i går är jag helt ofärdig och känner mig sjuk idag. Tröstlöst känns det.

Jag tänker på hur förundrad jag var första gången jag riktigt lade märke till pärlemorfjärilarnas brokiga mönster på undersidan. Tala om mosaik!

BeBest sa...

Ibland tycker man att man orkar nog det här också och så förtar man sig och då kommer räkningen efteråt!

De dagarna då jag håller mig hemma har ibland karaktären av tvungen återhämtning efter överskattad tro på min ork och förmåga men eftersom jag i det fallet kan sägas vara obildbar lär jag snart göra om samma tabbe igen. :-)

Skicka en kommentar