Gryning

Gryning

onsdag 31 juli 2013

Ja tänk om ... ifall att



Man kan undra var nyttan ligger i alla de framtidsdrömmar och tankebyggen man åstadkommit. 

Jag tror det handar om visioner, försöksballonger, ett slags positionerande av det egna jagets möjligheter, om ... men om kommer inte. 

Det ska inte komma, inte för tidigt i alla fall ... men om det nu någongång ändå kommer ... om möjligheterna uppenbarar sig, har man ändå på grund av sina imaginära tankebyggen chansen att vara förberedd ... om om kommer ... om man då kan fånga det ... om man vill pröva det man tänkt ut ... om ... 

Hindrande mitt i vägen för alla om, för alla drömmarna, står nuet och verkligheten ...

8 kommentarer:

imsys sa...

Livet har lärt mig att göra det jag kan och vill just den dag som är. Det gör mig fullt upptagen med olika projekt så tankar på en ev framtid knappt ryms.

Anonym sa...

........kanske står även rädslan och tidigare erfarenheter i vägen. / Monika

BeBest sa...

Här och nu blir snart där och nyss och ofta nog innan man är klar med det då som innan var ...

BeBest sa...

Visst man har har ett bagage av känslor och upplevelser med sig och har man inte haft tid eller möjlighet att bearbeta dem blir det man bär mest till hinders.

Boel sa...

Ungefär sådär funderar vi också. A har fått erbjudande om jobb i Jönköping! Och då är det väldigt många OM och MEN och också KANSKE som dyker upp. FÅR SE... Är nog det som det slutar med.

BeBest sa...

Det kan ju vara en bra förhandlingsposition att spela med på hemmaplan också.

Fast det är klart, vad vill ni inte mista? Vad finns att vinna? Vad går då förlorat? Är vinsten värd det? Har ni överhuvudtaget planerat för en framtida flytt medan ni påtat i trädgården?

Märit i Mariehem sa...

Är också själv en likadan människa som bygger den sortens förberedande ifall om och när skulle inträffa. De där tankarna handlar ju ofta om svåra situationer som skulle kunna inträffa i framtiden.
När jag hamnar i sådan tankar, så försöker jag snabbt komma ur dem, för att försöka ägna mig åt nuet. Annars får man ju lida eller sörja både innan och efter det har hänt. Sådan tankar kan ju troligtvis inte heller förändra någonting, OM det skulle inträffa... ;-)

BeBest sa...

I mitt fall handlar det nog mera om planer för vad jag skulle göra ifall jag fick den storslagna möjligheten som aldrig kommer, i varje fall inte kommer i tid.

Skicka en kommentar