Gryning

Gryning

onsdag 24 juli 2013

Likt fågeln Fenix


Häromdagen hade någon spamrobot hittat ett av mina tidigaste blogginlägg och på dålig svenska försökte förklara hur mycket den älskade min blogg och allt vad där fanns samt bad mig besöka en länk där allt fanns att läsa om hur man åtgärdade sina PMS-besvär på bästa sätt. Det kan tyckas märkligt men jag lovar att dessa besvär har aldrig drabbat mig. 

Dagen efter kom två spaminlägg till detta blogginlägg och den här gången berömdes jag åter på en i stort sett begriplig svenska och en halvdan engelska och denna gång uppmanades jag att dels besöka en sida där det förevisades sexiga underkläder och dels en där ensamma människor kunde få kontakt. Duger inte mina fillingar som de är får det vara och och min nuvarande ensamliv är totalt självvalt och försvaras envist. Må ständiga datorhaverier drabba dessa spamrobotar! 

Det inlägg som blivit spamrobotarnas måltavla är nu borttaget men jag gillar innehållet så det får komma här istället. 


Stann- och Strykfåglar


Orden beter sig likt stann- och strykfåglar. 
De drar bort och kommer åter när man minst anar det. 

Kråkryggsgråa dagar kan de vara försvunna
men plötsligt återkomma en kråkvingesvart stund.

I den tysta dysterheten hörs då sångens skönhet 
när kolet i kråkögat glittrar solstråleträffat.

© Börje Eriksson 2010





























Orden beter sig likt stann- och strykfåglar. 
De drar bort och kommer åter när man minst anar det. 

Kråkryggsgråa dagar kan de vara försvunna
men plötsligt återkomma en kråkvingesvart stund.

I den tysta dysterheten hörs då sångens skönhet 
när kolet i kråkögat glittrar solstråleträffat.

© Börje Eriksson 2010


Idag hoppas jag att åtminstone en solstråle ska nå genom molnen och nå de stigar vi har att gå.




4 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Vilken trevlig dikt! Härliga nybyggda ord! Svenskan har en stor poäng där, genom att vi kan sätta ihop ord och få ny användning av dem!

Ha det skönt i grönskan!

BeBest sa...

Tack Märit!

Ibland är det roligt att använda språket som ett verbalt Lego och bygga kombinationer som sen i ett beskrivande ord ciselerar ut en speciell situation.

baraenbildavmig sa...

Jag håller med Märit, dina nybildningar faller mig i smaken, väldigt poetiskt! Det är i de kråkvingesvarta stunderna som behovet finns att uttrycka nyanser av svärta. Smärtan skärper sinnena och kontrasterna blir skarpare än någonsin.

Vacker bild också.

BeBest sa...

Det intressanta med många kråkfåglars till synes kolsvarta vingfjädrar är att de ofta har andra skimrande toner av blått och grönt i sig och faller ljuset rätt syns dessa färgskiftningar lång väg. Så även om ryggen är grå som en regnduven novemberdag kan de svarta vingarna anta världshavens färger en solig sommardag.

Skicka en kommentar