Gryning

Gryning

torsdag 4 juli 2013

Scania-Vabis och Volvo


Jag berättade innan midsommar att jag besökt Ulva Kvarn utanför Uppsala en tisdagskväll och där sett många äldre för att inte säga riktigt gamla fordon. Den äldsta bilen den kvällen var en Scania-Vabis Phaeton från 1917. En bil av detta slag väcker stort intresse!

Handbroms och växelspak satt på utsidan. Signalhornet vevades för hand och jag kan intyga att den fungerade.

Bilen är högerstyrd.

Här är denna bils historia i sammandrag. Det är tur att det fortfarande finns entusiaster som också har möjlighet att genomföra det de vill få gjort!

En i sammanhanget nästan modern bil är Volvo PV 444 1953. Jag kände igen allt på instrumentbrädan från pappas första Volvo 445 Duett. Den här välputsade bilen är utrustad med extraljus. En drömbil för många familjer på 50-talet!

Notera att blinkerljusen sitter på sidan bakom dörren. Man kan undra hur Volvo hade tänkt där?

Såna här nostalgi-trippar mår man gott av!

4 kommentarer:

ullisss sa...

Hej Börje!
Kikar in här hos dig,och känner mig lika "hemma" som jag alltid gör hos dig.

Vill passa på att tacka för kramen och omtanken. Det värmde mer än du nog kan ana. Du är en genuin och snäll människa Börje,tack.../
Varma kramar ifrån Ullis.

BeBest sa...

Tack Ullis! :)

Jag blev så glad av att se att du återkommit. Jag har varit orolig ska du veta. Det är många sorgna tankar som passerat då men nu är det bara glädje!

Kramar gärna tillbaka! :)

baraenbildavmig sa...

Tittar in för att se ditt kommentarssvar - men hittar inte ens min kommentar! Mysko!

BeBest sa...

Jag hittade det inte heller bland skräpposten så det tycks som Google kastat bort på eget bevåg.
:(

Skicka en kommentar