Gryning

Gryning

måndag 8 juli 2013

Sköna lata dagar


Första veckoslutet i juli bjöd på riktigt skönt varmt väder. Jag närde planer på att söka efter pärlemorfjärilar av olika slag. De vanligaste arterna har nu börjat flyga i mina trakter. Jag har sett en del redan men inte fått tillräckligt bra foton av de flesta.

Jag bestämde mig i lördags för att söka dessa fjärilar där jag sett dem tidigare år. De fanns där nu också men ingen vågade släppa mig inpå sig. De mindre fjärilarna var modigare. Den här kaxiga mindre tåtelsmygaren kunde jag bara inte låta bli att porträttera en face.

Inte långt från den tog en rädd liten gräshoppa sin tillflykt till en utblommad rödklöver. Frågan är om den inte hoppade i galen tunna!

Men livet måste ju gå vidare och det kräver i sin tur att några ser till att så sker! Här är det ett par silverblåvingar, som lägger grunden för nästa generation efter dem.

Söndagen var väldigt varm. Min tanke var att jag skulle söka mig bort mot Carl Ugglas Park och försöka hitta jungfrusländor. Under lördagen missade jag en vacker mörkblå jungfruslända. Den misstrodde mig totalt men vid sjöns andra ände kanske det gick att hitta fler och möjligen någon som vågade låta sig fotograferas på nära håll.

Det fanns gott om trollsländor och en hel del flicksländor men inga jungfrusländor. Längs vägen bort till parken hittade jag dock en ovanligt gul kålfjärilshona som också vågade visa upp sig.
Just nu är det varmt fast rätt blåsigt ute men det ska lugna sig innan kvällen och även solskenet ska dämpas en aning om man får tro vädergissarna. Blir det så, borde fjärilarna flyga en stund. Jag ska i alla händelser försöka vara på plats bland bromsar, buskar, blommor och grusvägar.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Den nedersta fjärilen ser ut som prinsessorna i de gamla sagorna! Så vackert! Det var en rolig bild på den kaxiga lilla tåtelsmygaren, glad blir man av den! Gräshoppan är nästan osynlig i klöverblomsresterna, förutom den gulgröna delen. Och så blåvingarna, det verkar vara en fjäril som fladdrar och flänger, men i parningen ger den sig helt hän och inget kan störa den. Fin skörd!

BeBest sa...

Du har rätt om blåvingarna! Strax innan detta foto var en tredje blåvinge med och försökte sära på dem. Den stod precis mitt mellan dem och fladdrade och bökade för att själv få ta vid men de som funnit varandra höll ut under den pärsen också!

Gräshoppan såg jag men spindeln upptäckte jag först då jag öppnade bildfilen. Undrar om gräshoppan klarade sig.

baraenbildavmig sa...

Jag såg faktiskt inte spindeln. Hu! Den tog kanske gräshoppan - men å andra sidan kan den ju snabbt hoppa iväg.

BeBest sa...

Spindeln tycker jag ser rätt mätt ut redan så den kanske inte var så sugen på att jaga men å andra sidan vet man inte vad som trigga igång dem heller. Tillräckligt starka nyckelretningar och jakten är igång!

Skicka en kommentar