Gryning

Gryning

måndag 22 juli 2013

Swan Lake - en veritabel pollenbalett på min balkong


Den här helgen har det varit stor galapremiär för "Swan Lake". Tidigt på söndagsmorgonen började knoppen trevande känna sig för genom att sticka ut pistillens märke ur de ännu hårt sammanhållna kronbladen.

Försöket slog väl ut och kronbladen började öppnas.

Swan Lake är en skirt vitblommande hibiskus men det händer också att den kommer med rosa blommor. Den vita varianten kallas ibland ”Dainty White” och den rosa ”Dainty pink”. Min ”Swan Lake” tycks välja en kompromiss därvidlag men även bjuda på en del blekt gröna toner i kronbladen.

Eftersom hibiskusen med vitbrokiga blad, ”Cooperi”, har en djupt röd blomma av samma form och storlek samt att växtsättet i övrigt hos den är mycket likartat, hade jag sedan länge tänkt korsa dessa två hibiskusar. Nu tycks det som ”Cooperi” nöjer sig med att ge mig endast en blomma i år och den blomman kom förra veckan. Någon hybridisering dem emellan blev alltså inte möjlig. 

I det läget prövade jag med att låta pollen från min helt röda vanliga hibiskus hamna på pistillens märke hos ”Swan Lake”. Blomman hos den röda vissnar efter något dygn och den hibiskusen tappar blomman mycket snart därefter och den här hade redan blommat halva tiden. Att försöka korsa tillbaka på den vore därför enbart dumt. 

Den storblommiga rosa hibiskusen ”Amy Lynn” blommar minst tre dygn och tar därefter tid på sig att vissna ner och kasta de utblommade kronbladen. Hos den hinner därför pollen ta sig fram till fröämnet och befrukta det ifall det är möjligt. Det är inte alla sorter som passar för varandra och vissa tycks inte gå alls att befrukta. I brist på andra alternativ tog jag pollen från ”Swan Lake” och förde över till pistillen hos en nyss utslagen blomma hos ”Amy Lynn”.

Då blomman slagit ut helt är kronbladen hos ”Swan Lake” och ”Cooperi” elegant bakåtböjda nästan som hos Krollilja, Lilium martagon och pistillen skjuter fram som en sökande elefantsnabel.


Vad som kan tänkas komma ut av denna pollenbalett vet jag inte. Vill du njuta av Tchaikovskys balett Svansjön har du den här.

6 kommentarer:

ullisss sa...

Jag föredrar din "balett" Börje.

Jag har svarat dig nu.Vet ej om du har sett det.
Har som sagt varit bortrest ett tag.
Du ska ha tack för att du bryr dig. Och jag hoppas att du själv mår bra och har en fin sommar.

Varma kramar ifrån Ullis!

BeBest sa...

Tack Ullis! :)

Jag ska komma över och läsa ditt svar.

Kramar tillbaka! :)

baraenbildavmig sa...

Underbar balett, BeBest! Det är så roligt att följa när knoppar brister och slår ut i hela sin härlighet. Men underbart är ofta kort.

BeBest sa...

Den här hibiskusen har jag väntat sedan förra sommaren på. Blomman är inte stor men det att den helt oväntat kom med tvåfärgad blomma charmade mig extra mycket. Jag har hängt runt denna blomma stup-i-ett för att följa och dokumentera utvecklingen från tidigt på söndagsmorgonen till det blomman föll av i morse.

baraenbildavmig sa...

Jag förstår så väl att du blev charmad. Att den ville blomma och därtill överraskar med en tvåfärgad blomma kan man inte bli annat än lycklig av. Klart att du hängde runt den, fattas bara! En sån föreställning vill man inte missa!

BeBest sa...

Jag hade länge önskat mig en helt vit hibiskus. Då och då bjuds såna ut på Tradera men de brukar betinga mycket höga priser. Förra sommaren hade jag dock turen att kunna ropa hem en vit och det till ett mycket rimligt pris. Av säljaren fick jag rådet att beskära plantan efter hand, annars skulle den växa ur lägenheten.

Den är starkväxande men inte alls så hiskilig som man kunde tro av säljarens tips. Jag har klippt av toppskott och grenar som stuckit iväg väl långt ut och av dessa har det blivit sticklingar. En av dessa har rotat sig.

Nu har jag blomknoppar på nästan varje kvist hos den planta jag köpt, så jag låter dem vara ifred så länge. Blir det inga blommor knipsar jag av grenarna och formar ett mindre träd. Det växer sen snart ut nya småkvistar och det är på nytillväxten blommorna sedan kommer.

Det är samma princip för Cooperi. Hos den har det nu börjat komma små blomknoppar ute på de längsta grenarna. Troligen hinner inte dessa gå i blom innan jag tar in hibiskusarna från balkongen men finns det blommor på både Swan Lake och Cooperi samtidigt så lär försöka korsa dem.

Skicka en kommentar