Gryning

Gryning

tisdag 27 augusti 2013

Än en gång in i dimmorna


Söndagens morgon var också dimhöljd. Den här gången gick jag mot Krämbol. Över Luvsjön låg rena tjockan! Solen var på väg upp men dimman stod så tät att det praktiskt taget förtog ljuset och jag kunde rikta kameran direkt mot solskenet.

Då solen väl kommit upp gick det fort för den att mota bort dimmorna. Endast över vindstilla skuggade områden låg den kvar.

Vid Lillsjön dansade dimmorna likt älvor över vattnet precis som de gjorde under lördagens morgon vid Duveholmssjön.

Vid Duveholmssjön fick jag en serie foton av en häger men här fanns en familj tranor. Det är inte så illa det heller.

Årets kullar av svalor är nu på vingarna men naturligtvis måste de också få vila dem emellanåt. Här har det samlats för att i morgonljuset hitta en ny synvinkel på världen.

Över ån vid Krämbol dansade fortfarande dimmorna. Minns ni att det gick sjörök här i vintras?

Över Viren var dimman på väg att lätta. 

Solen hade nu i princip tagit över landskapet. Dimmorna var borta från åkrarna. Fortfarande var kornaxen en aning dävna men det skulle inte dröja innan de åter stod torra och bockande i väntan på skördemaskinerna. Vid Backasjön fanns knappt något annat än ett tunt soldis kvar av den tidigare så kompakta tjockan.
Eftersom jag passerade fem sjöar tänkte jag mig hinna med att få lite dimmor från Duveholmssjön också men där var det enbart solsken och spegelblankt vatten. Ni får gå tillbaka till referatet av lördagsmorgonen om ni vill veta hur dimmig den miljön kan vara.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Åter underbara, hänförande bilder. Varför har inte jag nära till vatten?
Jag tittat och tittar och väljer nummer ett och sex som favoriter av dimbilderna och faller naturligtvis även för svalvinkeln, härligt att fånga dem på rad och ännu bättre att få dubbelt upp i vinkel!

BeBest sa...

Tack Du! :)

Den första är ju lite speciell. Det är nu på hösten man kan få just den tror jag. Träden vid ån har jag ju visat förr, dels i vintras och sen en tidig vårbild. Då handlade det om eftermiddag eller den gyllene timmen men den här gången var det tidig morgon.

Jag blev väldigt glad då jag såg alla svalorna och att de ville sitta kvar. Jag gick förbi där mitt på dagen idag. Svalor fanns på ledningen men inte fler än en dryg handfull. Resten var på jakt efter flygfän.

Boel sa...

Härlig bild med svalorna på luftledningen, det ser man inte så ofta nu för tiden. Och dimman - jag vet precis hur glasögonen och håret blir när man cyklar genom den på väg till jobbet. Jag cyklar en bit utmed Klarälven och jädrar vad blöt man kan bli av dimma! Härliga bilder Börje!

baraenbildavmig sa...

Ja, mycket speciell är den. Mycket mycket vacker. Jag ska inte nämna att jag är avundsjuk.

BeBest sa...

Nej nämn inte det för då då kan jag bli en mallgroda! :-)

BeBest sa...

Jo det blir blött överallt så man får räkna med att bli våt när man ger sig ut i vegetationen. Det kanske blir så även ”in the urban jungle of Karlstad”.

Skicka en kommentar