Gryning

Gryning

torsdag 1 augusti 2013

Augusti


Så var det ny månad igen. Jag tänker börja den med att göra reklam för nr 23 av Allers, som kommer ut idag! Det råkar nämligen vara så att där finns ett reportage om äldsta dotera och hennes son. Har ni 24:- över så ...

På gården här växer det rönnar. Bären börjar bli röda. En nötväcka har trädkronan på den närmsta rönnen som favoritställe för närvarande. Den letar insekter där. Jag har försökt få till ett foto av den. Det är inte så lätt för den fågeln sitter inte stilla särskilt länge. Det blev även störningar med reflexer och oskärpa på grund av fönsterglasen. Jag öppnade därför det lilla vädringsfönstret för att få fri sikt. Katten hörde fågeln, blev nyfiken och tänkte ge sig ut på fönsterbläcket. Jag hann greppa honom i svansen och dra in honom.

Bilden för augusti i min väggalmanacka ser ut så här. Det är en äggläggande brun mosaiktrollslända.

Till skrivbordsbild på min dator har jag valt detta söta par.


6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är en rolig bild på trollsländan, det ser ut som en den hivade sig upp ur vattnet med hjälp av ett rep!

Blåvingeparet är som du skriver väldigt sött!

BeBest sa...

Sländans vingar vibrerade medan den pressade ut en dos ägg. Så flyttade den sig någon decimeter och gjorde om proceduren. ibland flög den en sväng och kom tillbaka för att fortsätta.

baraenbildavmig sa...

Det måste ha varit förunderligt att se!

BeBest sa...

Det var ett oväntat möte men mycket glädjande. Senast jag var vid Carl Ugglas park såg jag också en äggläggande trollslända som höll till under de böjda ståna vid en starrtuva men den ville inte visa sig så öppet att jag kunde få med henne på bild.

imsys sa...

Då blir det till att köpa Allers, då! Spännande!

Aha, är det äggläggning sländorna håller på med när de beter sig sådär! Jag har just undrat vad de pysslade med!

Dina fjärilar är helt undrbara! Jag har en ful insekt som skrivbordsunderlägg - tar så många foton att jag omöjligt kan välja vilket jag ska använda istället.

BeBest sa...

Somliga arter börjar eller helt genomför äggläggningen medan hanen och honan fortfarande är hopkopplade. Skiljer de på sig fortsätter honan tills hon är färdig. Andra arter genomför honan äggläggningen ensam efter att parningen blivit överstökad. Hos den här arten verkar verkar honan ensam ta ansvaret för den sista delen av den generationens fortplantning.

Häromdagen såg jag ett hopkopplat par av tegelröd ängstrollslända som frenetiskt lade äggen en halvmeter upp på gräsmattan vid Luvsjön. Jag försökte få bilder av detta men det hade behövts mer kunskap/bättre kamera för att få till tydliga bilder. Efter ett tag släppte hanen greppet om honans nacke och satte sig att bevaka så ingen annan hane kom och blandade sig i leken medan honan jobbade vidare med att få ut äggen i gräset.
Jag tror inte det var ett lyckat val av äggläggningsplats som det paret gjort.

Skicka en kommentar