Gryning

Gryning

fredag 23 augusti 2013

Bladlöss och motåtgärder


Den här sommaren har i mina trakter varit varm. Värmen gynnar bladlöss och andra småkryp. Växterna trivs också i värmen om de bara får tillräckligt med vatten och näring. Är allt gynnsamt för växtligheten kommer det att produceras växtsafter med normal koncentration av sockerarter. 

Minskar vätsketillförseln eller ökar värmen någon dag, koncentreras sockerhalten i växterna. Det gillar bladlössen och de kommer farande från alla håll. Där de hittar lättgenomtränglig växtvävnad med gott om socker, slår de till och börjar föröka sig. De är därtill mycket duktiga på att massproducera sig. Vill man bromsa deras framfart, måste man vara kvick att sätta in motåtgärder.

Det viktiga är naturligtvis att redan från början ha rätt balans mellan vätska, värme, solsken och växtnäring. Det är i praktiken en omöjlighet för en vanlig amatör att uppnå och då kommer nästa led, motåtgärderna, in. Bladlössen ska bort! Är de många, måste man ta till lämpliga massförstörelsevapen. Insektsprayer fungerar dåligt utomhus. Där måste det till grövre motmedel. Jag använder en såplösning. Den dödar såväl bladlöss som spinn.

Igår såg jag detta på min balkong.

Jag tog fram sprayflaskan med såplösningen - Det är ungefär 1/2dl såpa och resten vatten - och sen fick lössen på blomknoppen och överallt på tänkbara angreppsställen hos andra plantor duscha.

Jag kan skona fångade fiskars liv men då det gäller skadeinsekter är jag skoningslös. Här badar bladlössen i såplösningen. Den tränger in i deras trakéer och dränker dem.

Även nu på morgonen hittade nytillkomna parasiter och de har gått samma bistra öde till mötes.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Usch för löss! Jag brukar nog tvätta bort dem, men det ska man kanske inte? Snygg bild på såpflaskan!

BeBest sa...

Det är väl lite så jag gör också i och med att jag dränker in dem i en sån här tvättmedelslösning. Någon annan metod blir för opraktisk i busksnåret av hibiskusar, kaktusar och andra succulenter. De senare står runt hela djungeln och behövs för att hålla den bladätande och polsktalande katten Vacek borta från hibiskusarna. :-)

Skicka en kommentar