Gryning

Gryning

tisdag 13 augusti 2013

I sol och regn


Regnskurarna under eftermiddagen var på väg bort och solen hade hittat stora hål i molntäcket. Det var den stunden jag väntat på hela dagen sedan jag återlämnat hyrbilen. Nu skulle jag gå ner till Djulö Kvarn och hitta den där jungfrusländan som längtade efter att få bli porträtterad i närbild. 

Jag gav mig iväg och då blev det fart på molnen! De började gadda hop sig för att se ifall det inte kunde gå att klämma fram några droppar till. Innan de hunnit så långt var jag nere i Carl Ugglas Park och där hittade jag en fönsterfluga som hade väldigt bråttom att få i sig något gott att äta medan tid var.

Som sagt molnen hade sammanträde och började komma överens om tagen.

Det visade sig snart hur de tänkt få till det. Först ökande regn och så ett litet åskväder som avslutning. Av jungfrusländorna såg jag ingenting men på vägen hem fick jag den här vyn.

Idag blir det troligen inget regn och jag kan nog komma att passera affären på hemvägen. Jag behöver ha hem lite mjölk. Kommer jag att ha en närbild av en blåbandad jungfruslända med mig också?

10 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det var gott om molnkonferenser med beslutsamt utfall under eftermiddagen i går. Jag hade uträttat mitt ärende tidigt på morgonen så jag lät dem konferera utan protester.

Dubbla regnbågar är roligt att få syn på!

Sländor har jag bara sett i flyende skick under hela sommaren, men så har promenaderna inte varit så långa och många heller. Spänningen stiger: ska du ha med dig bilden av den blåbandade jungfrusländan....?

BeBest sa...

Vi får se hur det går. innan kvällen hoppas jag för min del ha fått svaret på den gåtan. Det får gärna vara till min belåtenhet! :-)

ullisss sa...

Åh jag älskar regnbågar. Det är så vackert. Jag hade en makalös bild på en regnbåge på min gamla mobil men klantade mig och raderade den.:-(.
Jaja. Jag njuter av din regnbågsbild istället.

Kram ifrån Ullis med ett mörkt väder men ett ljust sinne idag!

BeBest sa...

Jag hade lite tur där med regnbågen. Jag gjorde flera försök från olika platser utan att kameran klarade uppgiften men då jag kom till badplatsen och ut på bryggan visste kameran vad det var frågan om. Den har fotat därifrån förr så att säga. Nu gick det bra för den att hitta rätt fokus.

Det var lite synd på de första försöken för där hade jag chans på en hel båge.

Vädret här har varierat mellan mycket sol, en hel del moln, varav några hade behövt inkontinensskydd.

Kramar!

framsnacka sa...

Vad synd med vädret! Har regnat mkt även hos oss de senaste dagarna.
Läckra regnbågar! Extra roligt att du fick två i en smäll :-)
Ser fram emot sländbilden.
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Jag har en från idag men det är inte riktigt vad jag ville ha. Jag tror fortfarande att jag kan få bättre bilder än ett foto av en liten slända taget på 3m avstånd. Med min lilla kamera blir sländan ju bara en liten prick då!

framsnacka sa...

Jag använder främst ett fast 105 objektiv. Ett litet knep som ofta fungerar är att om sländan skräms bort, stå stilla kvar så är det god chans att den kommer tillbaka till samma plats igen.
Varmt lycka till. Vägen är mödan värd.

Haha inkontinens. Min humor. :-D
Allt gott till dej!

framsnacka sa...

Oh svarade lite på fel där men du begriper eller hur? :-) :-)
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Tyvärr har jag bara en vanlig kompaktkamera med ett zoom-objektiv med max 4x förstoring. Vill jag fota små motiv måste jag gå nära, helst något kortare avstånd än en halvmeter. Det är inte insekterna tillåter det.

Om inte datorn haverera innan dess ska jag skaffa en bättre kamera om något år. Brakar hårddisken ihop måste jag lägga de hopsamlade medlen på en modernare dator och kameran får vänt ytterligare något år.

BeBest sa...

Något måste ju de knappt nödtorftigt tätade molnen ha för annars blir läckaget problematiskt för dem som hamnat i underläge gentemot dem. :)

Skicka en kommentar