Gryning

Gryning

torsdag 8 augusti 2013

På fjärilsjakt


Igår gav kameran och jag oss ut för att söka fjärilar. Vi hade fortfarande hopp om att hitta någon fjäril, vilken art det än vara månde, som ville vara med på bild. Första försöket gjordes på en liten art, en kamgräsfjäril. Fotona blev inte helt lyckade den här gången heller men nästa gång så ... Är det bara vindstilla vid rätt tillfälle så ... kanske ...

Igår ville vinden allt som oftast vara med i leken och även sånt som inte kunde fly undan fladdrade emellanåt. Jag tänkte mig få en bild av olvonen och bären som håller på att mogna. Då skulle vinden prompt visa sina konster! Nåja, jag lurade den lite.

Den verkliga fjärilsjakten skulle ske längs vägen mot Krämbolstugan. Jag har tidigare berättat om ett särskilt ställe där det brukar vara lä, solsken och gott om flygande insekter. Innan jag ens hunnit dit möttes jag av en pärlemorfjäril som tycktes drabbas av panik då den upptäckte mig. Den for in i skogen med en hastighet som om trollen jagat den!

Några minuter senare landade en sorgmantelfjäril på vägen kanske tio meter från mig. Fjärilen satt mitt i skiftningen mellan trädkronornas skugga och solljuset. Vinden spelade med träden och skuggorna och solskenet svepte fram och tillbaka över vägen. Kameran fick spader och hittade varken fokus eller något annat. Jag försökte ta mig väldigt nära för att underlätta  för kameran. Då flög den fjärilen sin kos!

Väl framme vid Lajvarnästet hittade jag en ny sorgmantelfjäril. Den hade hittat en skön plats i solen. Bakgrunden var inte skön men vad gjorde det! Här fanns en grann fjäril och jag kunde nog även hitta ett sätt att smyga mig fram till den utan att min skugga skulle behöva skrämma den. Jag hittade en bra position att ta första bilden från. Då lättade fjärilen och satte sig på en granstam! Mellan oss fanns buskar. Jag hade velat ta mig runt dem men insåg att de intentionerna inte skulle accepteras av fotomotivet. Jag fick försöka få till det på avstånd.

Nästa försök kom helt oväntat att handla om en liten paddunge. De är rätt näpna trots allt, så jag försökte övertala kameran att få med sig ett par bilder. Kameran gjorde så gott den kunde medan skuggorna dansade över paddan men resultatet dög inte åt mig.

Så kom jag då fram till den ofta nämnda stugan. Det är ingen märkvärdig kåk. Så här på sommaren är det vägen som är mödan värd.

Från Krämbolstugan fortsatte jag till Krämbols Gård och kanalen där. Kanalen grävdes på 1800-talet och vattnet behövdes bland annat för ett marmorsliperi. Byggnaden finns kvar men är numera ett garage.

Nästa mål var vägen bort till Backa Gård. Jag har ju fått bra foton av många insekter längs den. Igår blev jag helt utan där. Det var först då jag var nästan hemma som en ny chans uppenbarade sig, inte långt från den äng där jag tidigare i somras fick många foton av små fjärilar. Den här gången var det en puktörneblåvinge som till slut lät sig fotograferas. Fjärilen har jag redan tidigare flera gånger sett flyga undan ut bland blommorna kring det här stället. Den gjorde så även igår men då gick det att vänta ut den och få den att åter landa vid gångstigen.

Idag förväntas det bil regn fram på dagen, kvällen och natten. Den årliga prövningen, där kommunen försöker utröna vad innevånarna tål av oväsen och annat ståhej, pågår den här veckan. Ingen människa med förståndet i behåll ger sig in i centrum under den tiden. Ikväll hade jag dock för skojs skull tänkt se en av prövningarna, vilken förlagts till en plats jag stundom går, till nämligen Djulö och dess omgivningar. Man ska där ute genomföra en tävling i triathlon. Tanken från min sida med den eventuella promenaden dit var att även försöka hitta jungfrusländorna vid Djulö Kvarn. Vi får se hur det blir med dem. Blir det regn lär de inte flyga och i så fall går jag miste om den belöningen. Synen av självplågarna i tävlingen lockar inte lika mycket om jag ska vara ärlig.

6 kommentarer:

skvitts sa...

KARMASTUDIO. Vad det handlar om kan du se här: http://skvitts.wordpress.com/2013/08/07/gamla-aftonbladet-bloggare-2/

Det är ju nytt och man vet aldrig vad det kan bli av det, men ambitionen tycks vara att man som bloggare också ska kunna ha en bra kontakt med andra som bloggar på samma site, som det var på AFTONBLADETs blogg.

Hoppas du dyker upp där.
/Skvitt

ullisss sa...

Tack för ytterligare en fin promenad. Det är härliga promenadstråk du har i din närhet.

Själv har jag också börjat att fota lite under mina egna promenader,kanske visar jag dom nån gång. Fast jag är inte alls till närmelsevis så flink med kameran som somliga här i bloggbyn. Men det skänker en viss ro att ta fika med mig och ge mig ut på långpromenad. Ibland fotar jag,och ibland bara går jag och rensar tankarna.

Kramar ifrån Ullis!

baraenbildavmig sa...

Se där, du lyckades fota den vackra sorgmanteln! Lysande på en granstam till och med. Det är mer än vad jag har åstadkommit i sommar. Din puktörneblåvinge är också fint fotad mot matchande underlag! Jag fotade en blåvinge i går, men kan inte riktigt bestämma om det är en midsommarblåvinge eller något annat, bilder av undersidan ville den inte riktigt ge mig. Och inte blev fotona nåt särskilt heller.

BeBest sa...

Som den introverta person jag är är jag tvungen för min psykiska hälsas skull att begränsa mig. Det kostar energi att hålla igång många kontakter.

BeBest sa...

Jag har haft en sagolik tur med att hitta varierande omgivningar alldeles inpå bostaden.
Jag behöver ut och röra på mig av många skäl. Det är såväl en egenterapi som ett slags jobb. Jag vill ju komma med ett blogginlägg varje dag. Promenaderna och bilderna från dem blir då en god hjälp, när huvet i övrigt är tomt. Även idag har jag varit ut i regnet med kameran.Det var inte fullt så svårt blötväder då som det är nu.
Jag har sett bilar så var dag med sidorutorna lite nedvevade antagligen för värmens skull. De har nog rätt våta säten att sitta på nu.

BeBest sa...

Jo jag fick en bild men jag hade önskat komma närmre och fått möjlighet att ta foton ur olika vinklar. Mycket vill ha mer ! :)

Skicka en kommentar