Gryning

Gryning

tisdag 10 september 2013

Det dimmiga temat fortsätter


Igår morse var jag åter tidigt ute med kameran. Jag ville upprepa de foton jag tidigare tagit i hopp om att få till variationer av redan visat och förbättringar av det som innan underkänts. Det var ingen brist på dimma.

Vid Backa Gård mötte jag en katt som kom hem efter en lyckad jakt på vattensork. Där fanns även en flock dovhjortar. Såväl katten som hjortarna försökte jag få foton av. Bilder blev det men inte tillräckligt bra såna för att låta dem visas för världen. Jag var alltså på väg mot det ställe där jag fick den dimmiga vyn ut över åkrarna. Jag följde samma väg som då. Den brukar sommartid kunna ge mig foton på insekter  men nu var det en tidig dimmig september morgon och inga trollsländor vilade på gruset. Förbi björkarna gick jag.

För att gå så tyst som möjligt har jag lätta skor med mjuk sula och jag väljer att hålla mig i gräset mellan hjulspåren. Jag tar hellre risken att få blöta skor än att jag skrämmer något vilt som kunde ha gått att få ett bra foto av. Att röra sig tyst, lugnt och försiktigt är minst halva hemligheten för att få sig en njutbar och spännande fotopromenad.

Höstfärgerna börjar komma fram på ormbunkarna.

Jag var i god tid framme vid den plats jag avsett och jag fick med mig närmare 50 foton av samma vy medan solen sakta stg och förändrade ljuset i bilderna. Sen återvände jag åter förbi Backa Gård och valde vandringsleden genom de gamla beteshagarna för att gå mot Genne. Vist är det väl livskvalitet att få dra i sig såna här vyer innan frukost?

En tanke som slog mig efter fotostunden borta vid åkern var att jag borde nog ha haft med mig stativet. Det var ju för att också använda det som det köptes. Nästa gång skulle det få komma till användning. Nästa gång är snart.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Ja, visst är det livskvalitet! Jag vaknade tidigt på mitt hotell i söndags, tittade ut och klev i kläderna. Det blev en stämningshöjande promenad i dimman.

Du lyckades med att få variation på bilderna. Underbara bilder igen! Den översta är vacker som en tavla. Slöjorna på nedersta bilden är sånt som man gärna fångar på bild! Ja, en del av ormbunkarna hade fått färg redan för ett par veckor sedan. Mycket lyckade bilder!

Märit i Mariehem sa...

Gillar de två bilderna med skogsvägen bäst!
Det skulle vara roligt att veta vad det är som gör att vissa saker tilltalar en mer än andra. Är det bara det estetiska som drar, eller har man gamla behagliga minnen, som kikar fram i hjärnan? Ja, varför tycker våra hjärnor över huvud taget olika?
Kom gärna med en vetenskapligt underbyggd förklaring! ;-)

BeBest sa...

Tack du! :)

Dimma kan gör väldigt mycket för att skapa intresse för bilden. Idag blev det ingen dimma. Det var för varmt och för mycket vind men i morgon kanske ...

BeBest sa...

Jag tror det har att göra med gjorda erfarenheter allt från påverkan genom uppfostran och omgivningens referensramar till egna minnen. Bilden måste, inte bara vara tilltalande, den måste även tala till vårt undermedvetna, våra känslor och vad vi upplevt samt de slutsatser vi dragit av det. Så tror jag.

polaroidized sa...

Härliga bilder! Blir så inspirerad, så jag måste sätta väckarklockan att ringa någon morgon :)

BeBest sa...

Tack du! :)
Gör så! Kolla hur vädret kommer att vara i gryningen.
Minsta möjliga vind, måttlig molnighet eller molnfritt, hög luftfuktighet och temperaturen under 10 gärna lägre är idealiskt.
Vet du något ställe där det brukar vara morgondimmor så är det bara att bege sig dit. Det är rätt mysigt ute då.

Skicka en kommentar