Gryning

Gryning

söndag 29 september 2013

Nya sorter?


Hibiskusarna trivdes ute på balkongen i somras. I stort sett varje dag blommade någon av dem. Ibland med en ensam blomma, ibland med fler. ”Amy Lynn” var den som blommade mest. I sina bästa stunder hade hon 7 stora rosa blommor samtidigt. Fram i augusti var det ”Cooperi” och ”Swan Lake” som var flitigast. 

Naturligtvis nöjde jag mig mig inte med att enbart se på blomprakten. Jag var där med penseln och pollinerade också. Var det möjligt, prövade jag att pollinera en sort med pollen från en annan men gick inte det så blev det den som blommade som fick av sin egen pollen.

Nu börjar allt detta penslande visa sig i form av frön. Igår satte jag 12 stycken från ett moget fröhus hos ”Amy Lynn”. Hon hade i det fallet fått pollen från någon av de egna samtidiga blommorna. Det tog två månader från pollinering till färdigt frö den här gången.

Den röda hibiskusen har fortsatt att blomma sedan den kom in igen. Igår fick den pollinera sig själv i brist på annat. Min första egna hybrid ”Etta” är just resultatet av en sån självpollinering. ”Etta” var den enda hibiskusen som inte blommade på hela sommaren men det kommer väl en passande dag även för henne.  

Balkongvistelsen fick fart på tillväxten hos den vitblommande ”Swan Lake” och den brokbladiga ”Cooperi”. Dessa har nu friserats till halva den storlek de hade då de togs in igen. Jag tror att bägge dessa sorter är sterila. De går dock bra att föröka med hjälp av sticklingar men jag sparade inga såna den här gången. Jag måste ju ha plats kvar till alla kommande fröplantor!

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du är duktig med dina blommor! Det påminner mig om att jag ska kolla mina. När jag orkar.

BeBest sa...

Duktig och duktig. Jag gör inte så mycket åt dem egentligen. Det är nog bara städning som jag gör ännu mindre av!

Skicka en kommentar