Gryning

Gryning

söndag 22 september 2013

Nya vyer


Den senaste veckan har det här ordats om att söka andra miljöer än dem jag dagligen går i. Jag har helt enkelt svårt att variera mig numera. Igår gjordes ett försök att hitta dessa nya vyer. Promenaden kan kanske kallas Näsnaren runt och blev ca 2,2 mil lång och tog ganska precis 6 timmar inklusive ett besök i en livsmedelsbutik.

Delar av den här sträckan har jag tidigare farit med bil och då uppskattat utsikten över sjön Näsnaren. Denna gång skulle det bli tid att få med vyerna hem i kameran. Nu blev just den utsikten inte vad jag hoppats på men jag kan ju göra om försöket en annan dag då jag slipper störa djuren som betade i hagen mellan vägen och sjön. 

Nästa anhalt var en stor grustäkt. Verksamheten gräver sig norrut och de södra delarna har jämnats till och planterats med blivande radrät granskog.

Vägen fortsatte och vid ett ställe kallat Kammarstugan fick jag en ny möjlighet att blicka ut över sjön. Detta var vad jag då såg av Näsnaren med omgivningar: Inte så illa eller vad tycker ni?

Från Kammarstugan går en krokig, knixig och smal grusväg genom skogen. Det går att färdas med bil där men är man rädd om sitt fordon låter man nog helst bli. Gruset är grovt och småstenigt så cykel är inte heller att rekommendera.

Vägen ringlar genom barrskog med inslag av lövträd. Här och var finns spår av små tegar och någon torpstuga står ännu kvar. Man anar att det där bott människor utan att någonsin bli färdiga, som slitit sig ofärdiga i sina försök att hålla ofärden borta från familjen. Vägen har bitvis gammelskog på ena sidan men vad jag förstod av plastbanden på träden kommer den att avverkas inom kort.

Efter några kilometer öppnar sig åter landskapet och man kommer fram till Nästorps ägor vid Hällvik. Vägen är nu åter bred och farbar för alla fordon. Den rundar en plats som heter Gatbol. Där invid ett vägskäl såg jag något som fick mig att skratta gott och sedan börja vissla på låtar med Janne Lucas Persson, Chuck Berry och Dr Hook. Det jag såg, var så utomordentligt fyndigt, galet sjukt och inte minst synnerligen passande i sin totala osannolikhet - hela skapelsen skulle vara osannolik var man än kommer i universum - att jag bara kan ge mig på nåd eller onåd åt denna kreativa humor. Kan ni gissa vad jag såg? Ni klarar troligen inte alltihop men något kanske går att klura ut med hjälp av ledtrådarna. Svaret kommer på bild om någon dag.

Vid Rännbäcken står dessa gamla ekar och skuggar vägen på ett dekorativt sätt.

Man har vida vyer här över Nästorps domäner och bäst från flygplan.

Så kom jag fram till väg 56 och följde den tillbaka mot bebyggelsen. Benen var rätt trötta nu men än var det många kilometer kvar att gå. Inne i stan vid en bro över järnvägen gjorde jag en annan oväntad upptäckt. Där växter havtorn!

Med en matkasse i näven kom jag så hem men det var ju trots allt viktigt att få med sig lite skinka att muta katten med och själv ha på smörgåsen medan jag fortfarande skrattade åt synen vid Gatbol.

8 kommentarer:

skvitt sa...

Fina bilder!
/Skvitt

BeBest sa...

Tack Skvitt! :-)

Anonym sa...

Vackra vyer du bjuder på! Men nu är man ju bara SÅ nyfiken på vad det var du såg vid Gatbol?? Tänker på allt möjligt tokigt....några djur kanske. Väntar med spänning mot att få se fotot!
Som vanligt imponeras jag av hur långt du går, över 2 mil denna dag, då kan man med rätta kalla sig vandrare. / Monika

BeBest sa...

Jag har ju sagt att jag ska gå ner mig denna höst och då blir jag ju tvungen att ta i lite extra emellanåt. Det blir nog fler långpromenader snart. Jag har sett ut en del nya rutter. Man måste ju lära känna sina närmsta omgivningar i varje fall.

Kor fanns i beteshagarna men det är ju inte så uppseendeväckande eller osannolikt! Det jag såg handlar varken om djur eller fåglar trots att det skulle finnas en strutsfarm där i närheten men av den såg jag inget spår. Detta mycket speciella arrangemang av döda ting testar definitivt vår förmåga att tänka utanför ramarna!

baraenbildavmig sa...

Det var vackra bilder från nya miljöer! Bild nummer två är härligt färggrann i milda nyanser. Jag kan inte se dina bilder förstorade på mitt långsamma när på torpet, får återkomma till dem.

Anonym sa...

Jadu, detta är inte lätt alls. Huvudet känns ganska trögt men jag gissar på bilar, traktorer byggda på höjden i något slags humoristiskt konstverk. Har inte kunnat lyssna på låtarna ännu men där finns kanske svaret.

BeBest sa...

Nej det är inte lätt! Däremot är det humor helt i min smak fast jag skulle inte klar att komma på det själv. Möjligen hade jag kunnat göra det för 50 år sedan då jag hade en mycket värre morbid humor än idag.

BeBest sa...

Det var skoj att hitta nya vyer. Jag kommer nog gå där fler gånger för jag tror jag behöver göra längre promenader som omväxling då och då.

Näsnaren har en del fina omgivningar och jag hoppas kunna ta mig närmre sjön nästa gång. Jag vet ju nu lite mer om vad jag kan förvänta mig.

Sen gör det ju inget om jag går förbi Gatbol heller! Ett gott skratt förlänger livet!

Skicka en kommentar